23948sdkhjf

Smart automatisering och hållbara produkter

Varumärkets betydelse kan inte överskattas. Det gäller också förpackningens roll, som inte minskar men förändras. Det är hur du uppfattas av dina kunder, som avgör din framgång. Det som gjort dig framgångsrik tills nu räcker inte för framgång imorgon. Framtiden måste innoveras, om och om igen.


På PACK@lunch, den 31 augusti, bjöd Sebastian Tarkowski, GROW, på en inspirationsföreläsning om betydelsen av att vara innovativ för att nå framgång. Han raljerade över alla mässmontrar han besökt genom åren, där i stort sett alla företag presenterar sig som innovativa och nyskapande. Detta till trots, är det i stort sett samma produkter de presenterar, år efter år.

Är innovation bara ett buzzword? Är alla workshops inom området bara slag i luften och alla konsulter som ska hjälpa företagen bli innovativa charlataner? Nej, så är det naturligtvis inte. Men ett bra grundråd, enligt Sebastian är att inte kasta sig över frågan VAD vi ska göra utan att fråga sig varför. Den gemensamma nämnaren för all innovation, menar han, är att den ska vara självklar, meningsfull och hållbar.


Karin Grönskog, Axfood presenterade utvecklingen som Axfood genomgår på förpackningssidan och sina tankar om framtiden. Minskat matsvinn och förpackningar som är fossilfria eller av återvunnet material är det långsiktiga målet. Redan 2022 ska de vara materialåtervinningsbara. Idag är fler än 100 artiklar förpackade med material som är förnyelsebart eller återvunnet. Man arbetar för att renodla material eller byta ut, använder etiketter i stället för påse på frukt och grönt och återvunnen polyester (RPET) i transparenta tråg.

Axfood ska se till att det bara finns hållbara val kvar för konsumenten att välja mellan. Vid materialval frågar vi oss alltid, säger Karin, om materialen är hållbara för framtiden, vad de innehåller och vad det är som blir kvar av dem. I dessa frågor har man ett nära samarbete med sina konkurrenter, genom den färdplan som Svensk Dagligvaruhandel presenterade i våras.


Vad gör då automationsindustrin inom området hållbarhet? Ganska mycket visar det sig, Effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och minskad belastning på miljön går dessbättre ofta hand i hand. Tommy Johansson och Axel Hagen, ITO PallPack presenterade bland annat den senaste generationen av maskiner för sträckfilmning av lådor på pall.

Dessa kan idag köras med plastfilmer som är 12-13 my tjocka, jämfört med tidigare standard på 23 my. För en medelstor producent innebär det stora besparingar och 10 000 tals ton mindre CO2 utsläpp. Mer automation innebär dessutom alltid bättre kontroll och mindre spill.


Lars Cardemar, KUKA Nordic, inledde med att förklara bakgrunden till begreppet Industri 4.0. Det myntades i Tyskland, på Hannover-mässan 2011. Det är en benämning av den 4:e industriella revolutionen, efter ångmaskinen, elektriciteten och elektroniken och den pågår just nu. Industri 4.0 utgör en delmängd av Internet of Things. Ingen kan idag säga hur långt man kan nå.

Vi är bara i början av utvecklingen, som i stället för outsourcing till lågkostnadsländer drivs av uppkoppling, molntjänster och artificiell intelligens. Robotar kompletteras idag av kollaborativa robotar, så kallade cobots, som i stället för att ersätta människor samverkar. ITO PallPack integrerar robotarna i de automationslösningar man installerar hos sina kunder.

Det presenterades flera intressanta kundlösningar, både med och utan robotinslag, från såväl e-handelsföretag, som livsmedelsindustri och lagerhantering. De visade att det inte behöver kosta så mycket att investera i en väsentligt effektivare produktion, som också innebär stora miljövinster. Lösningar kan skräddarsys för alla behov.


PACK@lunch avslutande panel, modererad av Per-Stefan Gersbro, öppnade för en interaktiv diskussion mellan entusiastiska talare och engagerade deltagare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078