23948sdkhjf

Köttföretaget byter förpackning – investerar 6 miljoner kronor i en ny flowpacklinje

Kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons byter till klimatsmarta flowpack-förpackningar på alla färsprodukter.

Nyhléns Hugosons blir den första norrländska aktören till att byta till flowpack-förpackningar på sina färsprodukter. Bytet av förpackning kommer leda till en minskning av plastanvändningen med mer än 70 procent, vilket innebär 65 ton mindre plast per år. 

– Vi jobbar ständigt med att utveckla och förbättra våra förpackningar för att minska plaståtgången och öka andelen återvunnen eller förnybar råvara utan att kvalitet eller hållbarhet på produkterna påverkas. Vårt mål är att alla våra plastförpackningar ska vara tillverkade av återvunnen eller förnybar råvara till år 2030. Denna förändring innebär att plaståtgången minskar kraftigt och är ännu ett steg mot ett mer cirkulärt och hållbart system, säger Anna Ahlqvist, marknads- och hållbarhetschef, i pressmeddelandet. 

Bytet av förpackning har inneburit en investering på cirka 6 miljoner kronor i en ny flowpacklinje i produktionsanläggningen i Skellefteå.

– Jag känner mig stolt över att vi är den första lokala aktören att erbjuda denna typ av klimatsmarta flowpack-förpackning. Köttets kvalitet och luftighet bevaras som i tidigare plasttråg, och förpackningen säkrar samma långa hållbarhet på färsen, säger Johan Sjöblom, försäljningschef.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.766