23948sdkhjf

Ny förpackning för premiumprodukter

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tyska NewCoffee har lanserat ett nytt premiumkaffe för mindre hushåll i en ny sorts förpackning.

Bakom förpackningen ligger ett samarbete mellan NewCoffee, Stora Enso och Hörauf Optima, en tysk förpackningsmaskintillverkare. Den nya förpackningen med tillhörande maskinlinje har använts för att lansera ett nytt bryggkaffe i premiumsegmentet Coffee, i en storlek som ska tilltala mindre hushåll.

Förpackningen är en burk med fyra runda hörnen och liknar en metallburk, trots att den är gjord helt av vätskekartong. Burken heter InlineCan och har ett högbarriärsskydd för maximal aromaförsegling och produktskydd. Den lämpar sig även för andra torra känsliga produkter såsom, frystorkade produkter och pulverdrycker, mjölkersättning, nötter och snacks och mycket mer.

– Kunden ville ha en ny, återförslutningsbar förpackning för ett premium-rostat och malet kaffe, som kunde uppfylla kraven från små hushåll, och ersätta den gamla, icke-återförslutningsbara traditionella brickformade vakuumförpackningen i flexibelt material, säger Martin Hammer, Utvecklingschef för Nya Affärer Livsmedel hos Stora Enso Consumer Board division. NewCoffee kom tillsammans med Stora Enso och Hörauf Optima upp med en kartongförpackningslösning som förbättrar varumärkets kommunikationsförmåga, ökar förpackningens prestanda och innebär mindre logistik.

Kaffet Coffee säljs hos livsmedelskedjan ALDI Süd som en del av deras sortiment av premiumkaffe och kommer även att säljas av andra kedjor. Produktens högkvalitativa intryck avspeglas och förstärks av den innovativa designen och materialet, som också är livsmedelssäkert och tätt för att bevara den ursprungliga smaken och aromen av kaffe.

Förpackningsstorleken för 250 g malt kaffe har anpassats till små eller enskilda hushåll. Återförslutningsmöjligheten uppskattas mycket av konsumenterna.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vart tog färgen vägen?

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nyhetsbrev

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Arkiv

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.118