23948sdkhjf

Bildkavalkad från Pack Point Nordic! Vem var där?

I torsdags förra veckan samlades beslutsfattare från olika aktörer i förpackningens värdekedja på Pack Point Nordic för att diskutera framtidsfrågor. Stort fokus låg på hållbar utveckling och frågor kopplade till det pågående skiftet mot mindre fossil plast och mer återvinningsbara förpackningar.

Pack Point Nordic är en årlig konferens arrangerad av Packmarknaden i samarbete med föreningen Livsmedel i Fokus. Konferensen lockade i år 150 deltagare och ett tiotal partnerföretag ställde ut i anslutning till konferensen som hölls i för konferensen nya lokaler på 7A Posthuset.

Per-Stefan Gersbro agerade som vanligt som moderator och ledde utfrågningen av talarna som flera kom med nyheter under dagen. FTI, Förpackningsinsamlingen, meddelade att man inleder samarbete med återvinningsappen Bower för att ytterligare stimulera till källsortering av förpackningar. Svensk Plaståtervinning meddelade att man nu inleder ett samarbete med Borealis för kemisk återvinning av plastförpackningar som inte går att materialåtervinna på mekanisk väg.

I utställningen presenterade Arta Plast en ny storlek i sin framgångsrika Fibre Cup-serie där plasten har ersatts med vätskekartong till mer än 50 procent och bägaren därför ska återvinnas med andra pappersförpackningar. Den nya Fibre Cup för produktfyllning på 1 liter kompletterar tidigare bägare på 200 och 500 ml.

En annan utställare var Stora Enso som visade upp sina nya fiberbaserade förpackningsmaterial. Ett av dem är Papira, ursprungligen utvecklat av Cellutech som idag är en del av Stora Ensos satsning på nya förnybara förpackningsmaterial.

Papira är en sorts skummad cellulosa som bildar stötdämpande inreden i skyddande förpackningar och ersätter andra stötdämpande plastmaterial som EPS och PE. Paula Martirez, affärsutvecklingschef, har varit med från början kunde avslöja;

– Vi har nu äntligen byggt vår pilotanläggning för tillverkning av Papira. Den finns på ett område i Stora Ensos kartongbruk i Fors, Dalarna. Det är ett steg mot fullskalig kommersialisering av Papira. Marknaden är enorm och vi ser ett kraftigt ökat intresse från de partner vi idag har projekt tillsammans med, säger Paula.

Den stora utmaningen under utvecklingen av Papira har varit att göra materialet återvinningsbart som ett pappersmaterial och helt nedbrytbart. Det är man idag i mål med, berättar Paula. Ett nästa steg efter pilotanläggningen är en fullskalig produktionsanläggning.

– Beslutet ligger dock en bit bort i tiden. Men om och när den kommer så blir dess placering  någonstans i Europa. Den begränsning materialet har idag är att det inte lämpar sig för alltför tunga produkter, i alla fall inte över 50 kilo, säger Paula.

Plats på scenen fanns många representanter från varumärkesägande företag. Ett av Sveriges största företag IKEA har gått i bräschen för att fasa ut plast ur förpackningar. Förpackningsutvecklingsledare Maja Kjellberg menar att man som stort företag har ett ansvar att gå bräschen för förändringar.

– Vårt beslut att fasa ut plast i förpackningar har stor betydelse. Vi förbrukar 70 000 ton plast per år i förpackningar. Med stora volymer kommer stora effekter.

Sofia Erixson, Packaging Manager, på ICA, var inne på samma spår. Som stor aktör på marknaden kan man göra skillnad. Dagligvarukedjan har analyserat sitt eget sortiment av EMV och i samarbete med sina materialleverantörer planeras förändringar.

– Detta förändringsarbete måste ske i samarbete och äntligen ser vi hur alla börjar dra åt samma håll. Vi har på ICA byggt upp en stor kunskap om plastförpackningar och planerar att dela med oss av den under hösten genom att arrangera en utbildning för andra varumärkesägare som är intresserade av att göra samma resa, säger Sofia.

ICA:s måtto för kunderna är: Det ska vara lätt att göra rätt.

I pauserna fanns gott om tid att mingla med företagspartner i utställningen. HLRepro/Reprostugan visade den innovativa tekniken Digimarc, för vilken företaget är återförsäljare. Tekniken kan ersätta streckkoder och erbjuder samtidigt ett kraftfullt verktyg att kommunicera med slutkonsumenterna.

Märkningen är i princip osynlig på förpackningen och stör inte andra dekorelement i designen. Med en app kan förpackningen scannas  utan att kameran behöver vara riktad mot en särskild punkt på förpackningen.

En annan utställare var Sigwerk som ville slå ett slag för sina unika beläggningar (coatings) med vilka plastfilm kan ersättas på förpackningar som behöver ett barriärskydd mot fett och fukt. Beläggningen som är en typ av lack är även värmeförseglingsbar.

Tekniken minskar användningen av plast och gör den pappersbaserade förpackningen enklare att återvinna samtidigt som CO2-belastningen minskar. Paul Pain, Chef för Vattenbaserad Teknik på Siegwerk var en av talarna på konferensen.

– Coatingen appliceras offline närmare själva produktionstillfället vilket gör att materialet både kan skräddarsys för den aktuella applikationen och att färre olika typer av material behöver lagerhållas. Dessutom innebär coatingen att ett plastavfall försvinner. Vår beläggning bildar inga restprodukter vid återvinning.

Detta var bara något av allt som sades, visades och diskuterades på årets Pack Point Nordic. Nästa tillfälle att uppdatera sig om den senaste utvecklingen i Packmarknadens regi blir på Pack & Plast i Malmö den 10 november. Är ni företag och vill bidra med kunskap kontakta oss på Packmarknaden.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.156