23948sdkhjf

Ikeas förpackningsstrategi i ett nötskal

”En produkt är lika med en förpackning”

Ikea har varit ett av de företag som hårdast gått in för att fasa ut plast ur sina förpackningar. Vi fick en pratstund med Maja Kjellberg, Förpackningsutvecklingsledare på Ikea Sweden i Älmhult, om hur IKEA:s strategiska förpackningsarbete ser ut.

Maja beskriv din roll som förpackningsutvecklingsledare på Ikea. Vad gör en sådan?

Som förpackningsutvecklingsledare på Ikea of Sweden i Älmhult jobbar jag med förpackningslösningar på en övergripande nivå, och med de strategiska förflyttningar IKEA vill göra de kommande åren. Närmast ligger fokus på att fasa ut plast i kundförpackningar, vilket jag varvar med arbetet att hitta strategiska partners, nya material och innovationer.

Har du jobbat med förpackningar tidigare inom Ikea?

Ja, jag har jobbat med förpackningar i 11 år på Ikea. Jag kommer från en riktigt förpackningsfamilj och har pluggat förpackningsdesign. Min pappa jobbade på Tetra Pak så äpplet föll inte långt ifrån trädet, kan man säga.

Ikea har varit något av en pionjär när det gäller att fasa ut plast ur förpackningar. Ni tog tidigt ett beslut att sluta använda EPS i era platta paket och ni har som mål att senast 2028 inte alls använda plast i kundförpackningar. Är detta verkligen ett realistiskt mål, hur går utfasningen och vad ser du som den främsta utmaningen med detta?

Jag skulle vilja börja med att nyansera bilden av plast som förpackningsmaterial – som också har många fördelar. Det har bidragit till vi kunnat driva kostnader neråt, men samtidigt tagit oss bort från våra hållbarhetsmål. Om plasten inte används på rätt sätt och tas om hand ser vi vilka förödande effekter nedskräpning i naturen kan få, samtidigt vill vi minska vårt beroende av fossila material. Så vi säger inte att vi ska helt sluta använda plast. Det kan komma att finnas kvar plast i vissa applikationer, till exempel för livsmedel där säkerhet och hållbarhet är viktiga faktorer.

Där vi använder plast ska den dock vara helt nödvändig, och baserad på förnybar eller återvunnen råvara. Detta ser vi absolut som ett realistiskt mål och vi närmar oss stegvis, men det är inget som görs över en natt. Det kommer att kräva både innovation, nya tankesätt och samarbetspartner och mycket aktivt arbete med våra leverantörer, samt alla affärsområden internt på Ikea.

Nämn något mer än utfasningen av plast som ryms inom Ikeas förpackningsstrategi?

På Ikea är förpackningen en integrerad del av produkten och en möjliggörare för våra låga priser.  Förutom hållbarhet jobbar vid med automatisering för att öka tillgängligheten i våra försäljningskanaler, till exempel i våra nya City-stores och för online-kunder. Förpackningsstrategin innefattar också arbetat med att stärka förpackningslösningen som en informationsbärare.  Informationssystemen på förpackningen går genom hela leveranskedjan.

Vi vill öka spårbarheten och göra det ännu enklare att få tag på produkter. Den digitala interaktionen med våra kunder ökar dessutom genom våra förpackningar och ska samtidigt ska fungera med våra logistiksystem. Sedan är det alltid ett pågående arbete med förpackningen grundfunktion: att skydda produkten genom hela värdekedjan. När vi klarar av den grunduppgiften stödjer vi alla andra områden vi strävar efter, som låga priser och hållbarhet.

keaär ett globalt företag med butiker i många länder. Varifrån styrs valet av förpackningslösningar och förpackningsmaterial för produkterna? Gäller samma förpackningslösning för en produkt på alla marknader oavsett var i världen den ska säljas?

Ikeas produktutvecklingscenter ligger i Älmhult – som brukar sägas vara Ikeas hjärta och där Ingvar Kamprad en gång grundade företaget. Till största del styrs förpackningsvalet härifrån, även om det finns viss produktutveckling i övriga världen. I regel specificerar vi den lösning vi vill ha och kommunicerar till den fabriken som tillverkar eller vår leverantör. Det är viktigt att det finns en hög grad av likriktning oavsett var produkten säljs, men ibland kan lokala lagar och regler styra så att vissa skillnader på förpackningar kommer till.

Jag måste passa på att fråga – namnen på produkterna vem bestämmer det?

Haha, nej det är inte vi. Det finns det hel avdelning som jobbar med det. Och en strategi bakom hur produkter ska namnges.

Detta är en del av en längre intervju ur senaste numret av Packmarknaden, nr 2 2022. Vill du lyssna på Maja och framtidsplanerna inom förpackningar på Ikea ska du anmäla dig till Pack Point Nordic som hålls i Stockholm på torsdag den 5 maj nästa vecka. För mer information: www.packpointnordic.se

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109