23948sdkhjf

Avtagbar etikett ska öka återvinningen

Trenden mot ökad återvinningsbarhet är stark nu bland landets varumärken. Arlas drickyoghurt Yalla! vill inte vara sämre än någon annan. Med ett byte av etikett vill man ha konsumentens hjälp att öka återvinningen av sina plastflaskor.

Yalla!, yoghurtbaserade drycker från Arla, byter till en ny avtagbar etikett. Genom att etiketten enkelt kan dras av flaskan ökar möjligheten att återvinna plastflaskorna. Med förändringen möjliggör Arla materialåtervinning av 300 ton plast per år.

Arlas mål är att 100 procent av förpackningarna till deras egna varumärken ska vara återvinningsbara 2025.

– Med Yalla! vill vi göra det lätt för alla att källsortera. Den nya etiketten är smidig att dra av och gör det enkelt att återvinna den resterande flaskan. För konsumenter blir det på så vis enklare att göra gott efter att de druckit någonting gott, säger Adam Öberg, varumärkesansvarig Yalla!, Arla Sverige.

Etiketten som byts ut är den som omsluter alla flaskor i det yoghurtbaserade dryckessortimentet. Förändringen omfattar Yalla! drickyoghurt, drickkvarg och yoghurtsmoothie, både 350 ml flaska och 950 ml flaska.

De nya Yalla! flaskorna finns i butik från och med vecka 19.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Stora Enso gör bästa resultatet på två decennier
Holmen ökar investeringarna i Iggesund
Nytt sätt framställa papper
Pant ger ökad återvinning
Fullt fokus på CO2-utsläpp
Coveris köper svensk vindkraftsel
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Plastforum SE
Recycling

Sänd till en kollega

0.156