23948sdkhjf

En pappersbaserad framtid är inte science fiction

På BillerudKorsnäs har man gjort till sin ledstjärna att ständigt utmana konventionella förpackningar. Här är en pappersbaserad framtid inte science fiction, utan något man realiserar. Hur det här går till fick 100-talet anmälda en närmare inblick i under fredagens PACK@lunch på Elite Hotel Savoy i Malmö, där just BillerudKorsnäs stod för värdskapet.

Simon Johansson, affärsutvecklare och projektledare på nya Division Solutions inledde med att presentera bolaget, som omsätter närmare 24 miljarder kronor och har 4500 anställda, fördelade på tre divisioner: packaging materials, services och solutions. Han underströk vikten av samarbeten, som är en grundsten för allt BillerudKorsnäs gör.

Ingen kan göra allt själv, men tillsammans med andra aktörer skapar man en unik multidisciplinär innovationsprocess. Denna har bland annat lett till produkter som D-sack, den vattenlösliga cementsäcken, som eliminerar allt förpackningsavfall och binder koldioxid i cementen. Till konsumentförpackningar helt i papper, som med endast ett tunt tryckt polymerskikt i förseglingsytan kan förslutas hermetiskt.

Till formbart papper, FibreForm, som gör det möjligt att ersätta termoformade plasttråg. Den mest spektakulära produkten är utan tvivel pappersflaskan för kolsyrad dryck, där Carlsberg kan bli först i världen med en lansering. Men att göra något ingen annan gjort förut är aldrig lätt.

I veckan offentliggjordes avsikten att bilda ett joint venture med österrikiska plastförpackningstillverkaren ALPLA, genom danska pappersflasktillverkaren ecoXpac, där BillerudKorsnäs för närvarande är majoritetsägare.

Shoko Yamada, specialist på funktionella ytor på BillerudKorsnäs, gav en kemilektion i hur ledande polymerer fungerar och hur man med hjälp av mikrofibrillär cellulosa kan skapa ytterst tunna och helt integrerade batterier i papper.

Projektet drivs tillsammans med Prof Maria Strömme, Ångströmslaboratoriet i Uppsala. Möjligheterna som öppnas med ett kommersiellt pappersbaserat batteri, som kan driva sensorer för tryck, temperatur och ljus, kan vara mycket stora.

En kommersiell produktion förväntas initialt introduceras i mer exklusiva applikationer inom läkemedel och medicinteknik. I ett senare skede finns visionen Internet of Packaging, där alla förpackningar kan följas och spåras i realtid för att optimera logistiken.

Liselotte Tingvall, partner och Head of Insight and Innovation på såväl Grow som moderföretaget Digitalist, har varit med på hela Billeruds och sedermera BillerudKorsnäs resa från materiallevererande skogsbolag till förpackningsföretag. Hon visade hur ny teknik, lagstiftning, marknadskrafter och konsumentbehov skapar nya affärsmöjligheter och att dessa har bäst förutsättningar att adresseras i samarbete.

Det är digitalisering, cirkularitet och nya material som ligger till grund för nya smarta och hållbara förpackningsmaterial, men det är samarbete i värdekedjan som är förutsättningen för att lyckas. Framgång, menar Liselotte, bygger på en vision med ett högre syfte, en tydlig innovationsstrategi samt en ambition och kultur av samarbete. BillerudKorsnäs visar att man har grundstenarna på plats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11