23948sdkhjf

Nytt företag kortar tiden från idé till butikshylla

Förpackningstillverkaren Stora Billerud bildar ett nytt bolag tillsammans med det Stockholmsbaserade produktutvecklingsföretaget No Picnic. Det nya företaget, Nine TPP, Total Packaging Partner, AB, kommer att korta tiden från produktidé till butikshylla, från nuvarande 1-2 år till endast 6-8 månader, enligt företagen. Per Lindberg, VD och koncernchef i Stora Billerud.
Nine TPP, Total Packaging Partner, AB är ett samarbete mellan Billerud

och No Picnic, ett av Skandinaviens ledande designföretag. Det

gemensamma dotterbolaget är frukten av en längre tids samarbete då man

utvecklat helt nya produktkoncept och förpackningar för pasta,

konfektyr, chips och andra livsmedel.

Billerud har kunnandet om materialval, maskinell utrustning och konsten

att optimera produktionen i fabrik. No Picnic har design-, trend- och

konsumentperspektivet. Det gör att Nine har kunskapen om alla steg i

att lansera en ny produkt.

Nine blir ett renodlat konsultbolag specialiserat på hela kedjan från

ny produktidé till förpackad vara i butik. Idag tar det cirka 1-2 år

för en livsmedelsproducent att få ut en ny produkt i butikshyllan.

Genom att samla kompetenser om materialval, förpackningar, design,

varumärkesexponering och logistik i ett bolag kommer tiden från idé

till butikshylla kortas till 6-8 månader, hävdar Jon Haag, VD för Nine.

- Fler och fler företag har insett att produktutveckling och

förpackningsutveckling inte är parallella processer, utan integrerade.

De som har nått dit eller vill nå dit kommer att ha mycket stor nytta

av Nine, säger Jon Haag.

Affärsidén bygger på att varumärkesägare bara ska behöva vända sig till

en aktör för att förpacka till exempel ett nytt livsmedel,

hygienartikel eller receptfritt läkemedel. Oavsett om kunden söker en

ny typ av förpackning som kräver en förändrad packningslinje eller om

det främst rör sig om smartare hantering i butik eller ny design ska

Nine vara en naturlig partner.

- Vi har ambitionen att sälja mer än papper och pappersmassa och att

utveckla våra affärer, det har vi sagt sedan tidigare. Analysen av

värdekedjan för förpackad mat har tydligt visat att det finns utrymme

för förbättringar. Genom Nine kan vi korta livsmedelsproducenternas

utvecklingscykler genom vårt kunnande. Det är positivt för alla, säger

Per Lindberg, VD och koncernchef i Billerud.

Namnet Nine kommer från de nio utvecklingsstegen från ny produktidé till förpackad vara i butikshyllan.

Läs mer om Nine på www.ninetpp.com

Bakgrund Billerud

Billerud är ett förpackningspappersföretag. Affärsidén är att erbjuda

kunderna förpackningsmaterial och lösningar som främjar och skyddar

deras produkter - förpackningar som är attraktiva, starka och gjorda av

förnyelsebara material. Billerud har en världsledande position inom ett

flertal produktsegment, både inom papper till konsumentförpackningar

och för industriella ändamål. Produktionen sker vid koncernens tre

integrerade massa- och pappersbruk i Sverige samt vid ett brittiskt

pappersbruk.

Bakgrund No Picnic

No Picnic är ett Stockholmsbaserat designföretag som specialiserat sig

på innovation, konceptutveckling, produkt- och förpackningsdesign samt

brand environment. Tjänsteutbudet sträcker sig från kosmetika produkter

till högteknologiska rymdprojekt och att illustrera företags

framtidsvisioner i form av prototyper. Företaget grundades 1993 och har

utvecklats till en av Skandinaviens största och mest välrenommerade

designföretag. Läser mer om No Picnic på www.nopicnic.se.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063