Myter om RFID gör europeiska företag skeptiska
Mer än hälften av de europeiska företagen i detaljhandelsbranschen tror att RFID aldrig kommer att slå igenom i detaljhandelns leveranskedja. Det visar en studie som företaget Vanson Bourne genomfört på uppdrag av Zebra Technologies.
Norden, beror det låga förtroendet på missförstånd om hur tekniken ska
tillämpas.
– Den hype som omgav RFID när tekniken introducerades har skapat många
myter. För att företag ska kunna vinna på sina investeringar i RFID
krävs att de genomskådar de här myterna, menar Mats Forsell.
Zebra som har stor erfarenhet av samarbete med partners som har infört
RFID i den operativa verksamheten har därför tagit fram en handbok,
Riding the RFID Wave, med råd om hur man bäst kan anpassa RFID till
olika situationer.
– Endast genom att använda smarta märkningslösningar anpassade till
varje unik situation kan företag utnyttja RFID:s hela potential, säger
Mats Forsell.
The European Labelling Study 2006
The European Labelling Study 2006 undersökte 127 företag i
Storbritannien, Frankrike och Tyskland och deras inställning till
streckkoder, RFID och annan märkningsteknik.