23948sdkhjf

3D-printade förpackningar är rätt i tiden: ”Vi ser en ökad efterfrågan”

Hållbart och sista minuten ändringar utan större kostnader. Det finns många fördelar med 3D-printade förpackningar som har stor tillväxtpotential i framtiden.

Ute i Löddeköpinge i Skåne finner vi Lostboyslab. Inne i lokalerna är det fullt av flyttkartonger blandat med olika 3D-printade produkter, allt från stolar till förpackningar. Nyligen tog Lostboyslab sitt pick och pack och flyttade från sina gamla lokaler Malmö till de nya i Löddeköpinge. Det blev ett stort flyttlass då deras printfarm med runt 150 3D-skrivare skulle åka med. 

På deras nya tak pryder solpaneler, något som går helt i Lostboyslabs linje. För bolaget är hållbarhet viktigt som bland annat använder sig av de återvunna 3D-materialen rPLA och rPETG.

– Vår grundare såg plastproblematiken och ville försöka lösa den. Genom att 3D-printa med återvunnet material i mindre skala och endast tillverka det man behöver såg han som en lösning på vägen. Vi strävar efter att bara använda hållbara material, det har vi gjort sen starten för fyra år sedan, förklarar vd:n Emil Nielsen. 

Lostboyslab använder sig främst av 3D-printare från Prusa Research för tillverkningen av förpackningar. Bland annat har de tillverkat förpackningar för smycken, whisky och designklockor. 

– Tourell tillverkar smycken i återvunnet silver och sökte sig efter hållbara förpackningar. Deras förpackning tar cirka en dag att printa ut, vilket är standardtiden för att skapa en unik box. 

Fördelen med 3D-printade förpackningar är att beställaren inte behöver lagerhålla flera tusentals förpackningar, utan endast det antal som behövs. Under produktionens gång kan även kunden göra små justeringar utan att det tillför stora kostnader. Bland annat hade de en kund som hade lagt en order på 800 boxar som ville ändra färg och design. Genom en enkel CAD-ändring och byte av färg kunde kundens önskan uppfyllas utan att det påverkade kostnaden. 

En av Lostboyslabs andra kunder är danska klocktillverkaren Nordgreen. De har tillverkat en klocka som är tillverkad av återvunnet material och sökte efter en förpackning som kunde matcha innehållet. Lösningen fann de över sundet. 

– Vi har en stående order på ungefär 3 000 boxar och så tillverkar vi ungefär 100 i månaden. 

Samtliga förpackningar som Lostboyslab tillverkar är utrustade med Whatt.io’s digitala produktpass som är inbäddad i produkten. Konsumenten kan luta mobilen mot förpackningen som sedan skickar en vidare till en informationssida. Tillverkaren kan hänvisa vidare konsumenten vart de vill, exempelvis deras hemsida med mer detaljerad information om produktens tillverkning, ursprung och hållbarhetskriterier, ett så kallat DPP, digital product passport. 

Lostboyslab har arbetar med 3D-printade förpackningar i cirka tre år, men de ser att efterfrågan har successivt ökat.

– Det har blivit en stor efterfrågan senaste året. Oftast är det kunder som vill ha ett specifikt utseende och inte behöver så många förpackningar just nu. Ibland tar de fram en förpackning och sen har företaget tagit fart och väljer då att gå över till formsprutning för att de behöver större volymer. 

Men om 3D-printade förpackningar kommer lyckas konkurrera ut den traditionella förpackningen återstå att se. 

– Just nu har vi en klar begränsning på hur mycket vi kan tillverka. Det är svårt att konkurrera ut en pappersförpackning när de behöver 100 000 inom en månad. Det går ju såklart, men då får vi har fler printers. Men sen går det till en gräns där pappersförpackningen är bättre, förklarar Emil. 

Framåt för Lostboyslab är att öka produktionen och kapaciteten. 

– Vi har länge hållit på med mycket research och tagit fram material till maskinerna. Nu är vi förbi det stadiet, så nu är fullt fokus på att växa, avslutar Emil Nielsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11