Coveris vinner förstapriset för ny ostförpackning: ”Marknaden enorm”

Efter 18 månaders utveckling och testning beskrivs Polyflex som ett genombrott inom kategorin hårdost. En struktur av blandad polyolefin ersätter traditionella nylonlaminat vilket förbättrar förpackningens återvinningsbarhet avsevärt. Ett höggradigt barriärskydd ger också produkten en hållbarhet på minst 120 dagar, enligt Coveris.
Med en marknad i Storbritannien på 3,5 miljarder sålda hårdostar om året ser Coveris ljust på framtiden. Utvecklingen av Polyflex följer på framgången med MonoflexBE, Coveris första förpackning för riven ost, som redan säljs i brittiska butikskedjor som Tesco, Sainsbury's, Asda, Co-op och Iceland.
– Att vinna priset för ”Bästa nya koncept” vid UK Packaging Awards för våra innovativa Polyflex-förpackningar är en fantastisk ära. Det understryker vårt engagemang för att tillhandahålla återvinningsbara förpackningslösningar för ost. Med Polyflex, tillsammans med våra förpackningar för riven ost, erbjuder vi nu ett ännu bredare sortiment av återvinningsbara lösningar i butiksledet, säger Mark Robinson, technical director för BU flexibles på Coveris.
Utmärkelsen, som delades ut på Grosvenor House Hotel i London, är startskottet för lanseringen som är tänkt att påbörjas 2025.