Bryggeriernas totala försäljningsvolym i Sverige var ca 1,76 miljarder liter förra året, en ökning med tre procent jämfört med 2023. Förpackningsmässigt är det fortsatt aluminiumburken och PET som dominerar och står för 84 procent av bryggerivolymen. Under 2024 ökade försäljningen av dryck på burk med 3 procent, och därmed är burkens andel av bryggerivolymen nu 44 procent. PET däremot minskade med 2 procent men är fortsatt stark både på läsk- och vattenmarknaden, där den står för 55 respektive 79 procent av försäljningen. Flaskor av engångsglas tappade 18 procent under året, medan dryck på fat och tank, som är smarta lösningar för krogar, ökade med 3 respektive 5 procent.
Ny rapport: Burk och PET dominerar
En ny rapport från Sveriges Bryggerier visar tydliga förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster och val av dryckesförpackningar under 2024.