23948sdkhjf

MM Eson Pac rustar för ökad produktion

MM Eson Pac med huvudkontor i halländska Veddige rustar nu för att öka produktionskapaciteten. Sedan bolaget i år köpts upp av österrikiska MM Group har viktiga nyckelkunders engagemang ökat och för att klara tillväxten görs flera nyinvesteringar i maskinparken.

MM Eson Pac har de senaste åren genomgått en transformation från en traditionell leverantör av kartongförpackningar, bipackssedlar och etiketter med brett sortiment till en högt specialiserad tillverkare av sekundärförpackningar för läkemedel och hälsopreparat.

– 2017 fattades ett strategiskt beslut att fokusera på läkemedelsförpackningar. Det är inget nytt för MM Eson Pac. Vi har varit leverantör till läkemedelsindustrin i flera decennier. Bolaget bildades 1967 och redan på 1970-talet kom de första kunderna i läkemedelssektorn, berättar Försäljningsdirektör Niklas Bengtsson.

Beslutet att satsa på läkemedelssektorn kom efter noggrant övervägande sedan Nalka Invest ett par år tidigare hade klivit in som storägare i MM Eson Pac. Innan dess hade MM Eson Pac 2011 förvärvat Strålfors Identification Solutions, SIS. Då följde produktion av etiketter och utökning av produktion av bipacksedlar med in i MM Eson Pac, produkter närbesläktade med MM Eson Pacs kartongkapslar och kartongemballage. Efter den affären hade MM Eson Pac som mest en omsättning på drygt en miljard svenska kronor och 500 anställda.

Under 2010-talet skulle det dock visa sig att den nordiska etikett- och förpackningsmarknaden var i stort behov av konsolidering, berättar Niklas Bengtsson.

– Trenden gick mot större och alltmer specialiserade produktionsenheter inom kartongförpackningar och etiketter. Detta såg vi började ute i Europa och det var bara en tidsfråga innan samma utveckling skulle ske här i Skandinavien. Vi behövde därför fundera på vilket område vi såg störst potential i och ville satsa på. Efter att i många år har varit en diversebutik för alla typer av förpackningar bestämde vi att helt fokusera på läkemedelssektorn, där vi hade starka, långsiktiga kundrelationer och kvalitet är högsta prioritet. Vi har alltid varit en leverantör med högsta kvalitet och service, säger Niklas.

Läs hela artikeln i den kommande utgåvan av Packmarknaden, ute den 2 mars. Hela artikeln kommer också att publiceras här på packnet.se, för prenumeranter. Skaffa din prenumeration på tidningen Packmarknaden och låsta artiklar idag!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094