23948sdkhjf

För lite innehåll fick kunderna att klaga

Klagande kunder och konsumenter har fått Skånemejerier att agera med blixtens hastighet. De hade upptäckt att förpackningarna de fick innehöll för lite innehåll. Skånemejerier tillsatte omedelbart en utredning som nu har identifierat problemet.

”Skånemejerier ser allvarligt på att några kunder och konsumenter inte fått den volym som anges på förpackningen. En utredning har genomförts och orsaken till problemet är identifierad. Ett flertal åtgärder har vidtagits och ytterligare åtgärder är planerade” skriver Skånemejerier.

För att säkerställa korrekt vikt på produkterna sker regelbundet kontroller, i enlighet med standarder för livsmedelsproduktion. Vid viktfel justeras maskinens inställningar och förpackningar med för låg vikt plockas bort. Normalt fylls dock förpackningarna med en viss övervikt. Detta för att säkerställa att medelvärdet alltid är korrekt.

Under september och oktober månad i år inkom ett antal reklamationer som handlade om låg vikt i Skånemejeriers förpackningar.

”Detta såg vi allvarligt på och inledde en utredning för att identifiera problemet och genomföra lämpliga åtgärder. Utredningen visade att vi stundtals har ett problem med luftinblandning i mjölken på grund av för lågt tryck, vilket leder till skumbildning. När förpackningarna fylls kan skum misstas för mjölk, vilket ger en undervikt.”

För att åtgärda detta behöver Skånemejerier byta ut fem pumpar för att undvika luftinblandning. En pump har redan bytts, och ytterligare fyra är beställda. Återstående leveranstid för dessa är cirka 10 veckor. Skånemejerier har dock vidtagit andra åtgärder för att vikten ska vara korrekt i väntan på att övriga pumpar är bytta.

De nya åtgärderna har minskat felprocenten till 0,8 %. En utökad provtagning under tre dygn i början av november på 4 273 förpackningar visade att endast 34 förpackningar hade för låg vikt. Övriga 99,2 procent av förpackningarna hade för stor eller korrekt vikt.

”Konsumenter och kunder ska alltid vara trygga med att vi gör vårt yttersta för att de ska vara nöjda med våra produkter. Vi beklagar det som inträffat och ber om ursäkt till dem som drabbats”, skriver Skånemejerier

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094