23948sdkhjf

Rekordår för Absolut Vodka

Den svenska vodkan Absolut säljer som aldrig förr. Försäljningen ökade med 17 procent till totalt 10,701 miljoner euro. Global tillväxt parat med en god position inom smaksatt sprit har bäddat för tillväxten, som ser ut att fortsätta.

Ägaren till Absolut Company är den franska alkoholjätten Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent. De kan glädja sig åt att Absolut för räkenskapsåret 2021/2022 (juli 2021-juni 2022) visar en vinst justerad för jämförelsestörande poster med 3,024 miljoner euro. När Pernod Ricard 2008 köpte Absolut av den svenska staten ansåg många att de fick betala ett dyrt pris, men investeringen har sannolikt betalt av sig idag. Då, 2008, betalade man 55 miljarder SEK, lite drygt 5 miljarder euro.

Ett mått för antal sålda flaskor i branschen är 9-literslådor och totalt såldes 12,4 miljoner 9-literslådor Absolut under det senaste rekordåret. Tillväxten tillskrivs en accelererad globalisering. Absolut finns på inte mindre än 140 marknader. Absolut Vodka ser ökade andelar på nyckelmarknader som Mexiko och Brasilien och i Asien sticker Indien ut särskilt med en exceptionell tillväxt.

I USA, som historiskt varit Absolut starkaste fäste, behåller man ställningen som nummer två av vodkasorterna i premiumsegmentet. Fler än tjugo av Absoluts marknader runt om i världen säljer mer än 1 miljon liter, vilket motsvarar cirka 100 000 9-literslådor, enhetsstandarden i branschen.

– Vår globaliseringsstrategi fortsätter att löna sig. Ett flertal marknader i samtliga regioner ligger nu på signifikanta nivåer, säger Stéphanie Durroux, styrelseordförande och VD, The Absolut Company.

Absolut är också väl positionerat inom smaksatt sprit som växer kraftigt. Cocktailboomen har gjort att företaget nylanserat de smaksatta vodkorna. Ny design lyfter fram smakerna tydligare och ska göra att de står ut ordentligt på hyllan. Flera sorter har även förfinats för att bättre motsvara dagens förväntningar på ren och autentisk smak. Även en ny smak har sett dagens ljus - Absolut Passionfruit.

Absolut Vodka lanserade sin största globala marknadsföringskampanj på över ett decennium, BORN TO MIX, personifierande populära Absolut cocktails

– Cocktailtrenden är inte över, långt därifrån. På de flesta marknader är cocktails inte bara på modet, de har till och med blivit populära. Ikoniska vodkacocktails som Cosmopolitan, som skapades i och med lanseringen av Absolut Citron på 80-talet, är tillbaka, säger Stéphanie Durroux.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.11