23948sdkhjf

Hallå där Cathrine Suter Ossborn!

Cathrine Suter Ossborn är Head of Corporate Affairs & Consumer Communications på Nestlé Nordic och talar på Pack Point Nordic den 5 maj i Stockholm. Vi lyckades få tag på Cathrine för att höra lite kort vad som är på gång inom förpackningar på Nestlé och vad hon jobbar med just nu.

Hallå där Cathrine! Var befinner du dig just nu?

Jag är på vårt kontor i Köpenhamn. Jag pendlar från bostaden i Viken norr om Helsingborg ungefär tre dagar i veckan. Annars är jag på vårt kontor i Helsingborg och någon gång i Stockholm på vårt kontor där. Vi har även kontor i Oslo och Helsingfors.

Vad upptar din tid just nu?

– Invasionen av Ukraina är självklart det viktigaste just nu. Vårt fokus ligger på Ukraina, där vi på alla sätt försöker stötta våra ca 5 000 anställda, vi hjälper också befolkningen på olika sätt med tex matdonationer, transporter, sovplatser samt monetära donationer. Vi försöker hålla igång våra livsmedelsfabriker när vi bedömer att säkerhetsläget tillåter, allt för att hjälpa till att säkerställa att befolkningen som är kvar i landet har tillgång till mat.

Vad är din roll på Nestlé?

– Jag jobbar inte med förpackningar på detaljnivå utan är mer generalist. Jag jobbar  övergripande och mitt ansvarsområde är Corporate Communications och Public Affairs. I detta ingår extern och intern kommunikation, public affairs, hållbarhet, nutrion & hälsa samt ett antal områden inom konsumentkommunikation. Jag brinner för hållbarhetsfrågorna där jag ser att vi som företag kan göra skillnad, men också för kommunikation generellt. Kommunikation, att lyssna in, tydliga budskap samt dialog är essentiellt för att driva ett företag framåt.    

– I mitt team ingår medarbetare som jobbar med alla våra med social media kanaler plus att vi guidar våra varumärken kring digital kommunikation.

 Vilka kortsiktiga omedelbara effekter förutom de rent mänskliga kan du se av kriget i Ukraina för er verksamhet?

– Vi ser redan nu att det kommer att uppstå en global brist på solrosolja. Ukraina är världens största leverantör av solrosolja. Vi ser just nu, precis som många andra företag, på vilka alternativ vi kan ersätta solrosolja med.

– I Ukraina håller vi igång livsmedelsproduktionen när säkerhetsläget tillåter för att hjälpa till att tillhandahålla mat. Våra anställda är förstås högst prioritet och vi hjälper de som vill ta sig ut ur landet. De flesta som lämnat landet har tagits emot av de närliggande länderna, hittills har vi fyra stycken som tagit sig hit till vårt nordiska huvudkontor och vi väntar att fler kommer. Det är många känslor inblandade, men vi måste försöka hålla huvudet kallt och handla rationellt. Vi lägger mycket tid på vår internkommunikation och förklara varför vi gör som vi gör.

– Vad gäller vår verksamhet i Ryssland har den skalats ner avsevärt och fokuserar på att tillhandahålla nödvändig mat, såsom barnmat och medicinsk nutrition, inte på att göra vinst. Detta ligger i linje med våra värderingar och bygger på principen om alla människors grundläggande rätt till mat.

 Den 5 maj ska du tala om förpackningar på Pack Point Nordic. Kan du säga något om vad ditt budskap där kommer att handla om?

– Jag är ju som sagt generalist och tycker det är viktigt att sätta förpackningen i sin helhet. Vi jobbar med målet att halvera våra CO2-utsläpp från all verksamhet till 2030 och att nå netto noll 2050. Förpackningarna utgör cirka 10 % av våra totala CO2 utsläpp. Det mesta uppstår i jordbruket. 70 % kommer från valet av ingredienser och hur de odlas, ca 10 % från transporterna.

– Med detta sagt är det mycket som håller på att förändras när det gäller förpackningarna. Jag tror vi går mot enklare förpackningar, ökad standardisering av material, men också vad som ska finnas på en förpackning. Symboler för att hjälpa konsumenten sortera och vi tittar just nu på klimatmärkning och hur den kan standardiseras. Vi ser ju gärna en europeisk standardisering så att inte varje land får sin egen.

Tack för nu Cathrine! Vi ser fram emot att få lyssna mer på vad som är på gång inom förpackningar på Nestlé. Väl mött i Stockholm på Pack Point Nordic den 5 maj!

För mer information och anmälan till Pack Point Nordic besök: packpointnordic.se

I nästa nummer av Packmarknaden, ute den 26 april, kan ni läsa en längre intervju med Cathrine Suter Ossborn. Prenumera på Packmarknaden som e-tidning, papperstidning eller bådadera. En prenumeration ger även tillgång till låst material på packnet.se. Besök vår prenumerationssida.

 

  

 

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.109