23948sdkhjf

Kryddförpackning tog hem PIDA

Den slutliga vinnaren i BillerudKorsnäs internationella designtävling PIDA har utsetts. Segern gick i år till bidraget ”RESPICE”, en kryddförpackning skapad av tre franska studenter.

PIDA Grand Finale arrangerades den 27 september på Luxe Pack Monaco (världens ledande mässa för innovativa lyxförpackningar). Totalt tävlade 100 studenter i PIDA med 40 designprojekt. Av dessa lyckades fyra lag ta sig vidare till slutfinalen.

Från Sverige deltog fyra studenter från Nackademin med sitt förpackningskoncept ”Lost in Senses” – en lekfull förpackning utformad för en teservis. Till finalen kom också en tysk student från Hochschule der Medien som tävlade med bidraget ”Krystal Kream”, ett nyskapande förpackningskoncept för vegansk pinnglass.

Slutligen kvalificerade sig också ”The Golden Bee Skincare”, en okonventionell kosmetikförpackning designad av fyra studenter från Clemson University i South Carolina, USA.

– Juryns beslut var inte lätt. Nivån på de tävlande bidragen var exceptionellt hög och alla som tog sig till finalen lyckades väcka liv i våra sinnen på olika sätt med sina kreativa förpackningar”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

Det vinnande bidraget ”RESPICE” skapades av tre franska designstudenter, Romane Bazile, Jeanne Douchet och Marion Braconnier från IUT Reims. Förpackningskonceptet lyckas både utmana konventionella förpackningar och väcka liv i sinnen.

Så här beskrev studenterna själva sitt tävlingsbidrag:

”RESPICE ger lite krydda i tillvaron. Designen är visuellt tilltalande med sin terrakottafärg och rena typografi. Boxen kan på så sätt användas som en fin inredningsdetalj i köket.

Ljud skapas dessutom när du öppnar förpackningen – något som gör att du kan gissa på vilka kryddor paketen innehåller. Vi har också lagt till en QR-kod för den som vill veta mer om kryddorna.”

Årets jury bestod av en rad välkända branschexperter och vinnarmotiveringen löd:

Vinnaren i PIDA Grand Finale 2021 har verkligen tagit temat ”Awaken the Senses” till högsta nivån. Med ljud, beröring och känsla har de skapat ett nytt koncept inom sitt område som ger konsumenten en inspirerande förpackning som både överraskar och har en relevant digital koppling. Detta koncept – i sitt smarta bokformat ­– utmanar verkligen dagens konventionella förpackningar och inspirerar konsumenten till en extraordinär gourmetupplevelse. Det är den perfekta balansen mellan innovation, hållbarhet, gemytlighet och användarvänlighet.”

Team RESPICE vinner förutom äran en resa till Sverige för att delta i BillerudKorsnäs’ design summit. Intresset för PIDA har ökat för varje år och i år, 2021, arrangerade BillerudKorsnäs tävlingen för 16:e gången.

– PIDA är mer än en tävling; det är en arena där morgondagens förpackningsdesigners får chans att visa upp sin talang för den etablerade branschen – som i sin tur besöker eventet för att få idéer och inspiration. Sist men inte minst är PIDA ett initiativ för att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard BillerudKorsnäs.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094