23948sdkhjf

Form och framgång går hand i hand

En ny form med vacker dekoration ger både blickfång och optimerad logistik för oliver från italienska Kata Food. Företaget har framgång med den fyrkantiga SuperCube-behållaren från Berry Superfos.

Det kan ha stor betydelse för ett företag att ändra formen på sina förpackningar. Det är vad Kata Food från Italien upplever just nu. Familjeföretaget levererar oliver och inlagda grönsaker till en mängd europeiska marknader och är kund hos plastförpackningstillverkaren Berry Superfos, ett företag inom Berry Global.

Från rund till fyrkantig

Tidigare använde Kata Foods en rund spann, men så ansåg företaget att det var dags att se på förpackningen med nya ögon. Fabrizio Salemi, Area Sales Manager (Sydostasien och Mellanöstern) från Kata Food S.r.l. förklarar: 

– Vi ville gärna ändra på förpackningens form så att den blev mer attraktiv och mer praktisk. Vi är otroligt nöjda med den fyrkantiga formen och det bekväma greppet. SuperCube-behållaren har visat sig vara ett perfekt val och den ser riktigt bra ut på hyllan.

Platsoptimering – nu är det slut med outnyttjad kapacitet

Det finns tydliga fördelar med den fyrkantiga formen, först och främst effektiv platsanvändning. Förpackningens design betyder platsoptimering, dvs. all platskapacitet på pallen eller lagret kan utnyttjas.

De positiva effekterna av den fyrkantiga förpackningen påverkar inte bara Kata Food, även distributörer och kunder kan dra nytta av en effektivare logistik och ett bättre lagerutnyttjande. Ett resultat av detta är att Kata Food upplever att många hyper- och stormarknader nu beställer hem större partier av varor, vilket i sin tur hjälper till att minska bränsleförbrukningen vid transport.

Kreativitet med inblick

En väldigt exakt reproducerad teckning av ett utsmyckat damhuvud pryder de fyrkantiga behållarna. Färgerna fångar ögat och även de finaste nyanserna visas vackert upp på behållaren tack vare Superfos avancerade In-Mould Labelling-teknik. 

Kata Food använder två storlekar av SuperCube-förpackningarna: 2,2 liter och 5,2 liter. Behållarens övre tredjedel är genomskinlig, vilket gör att användaren kan se innehållet redan vid köptillfället. Det är ingen tillfällighet att det är så, förklarar Fabrizio Salemi:

– Att kunna se innehållet är väldigt viktigt för våra kunder, det vet vi av erfarenhet. Dessutom skapar det trovärdighet och väcker aptit när man kan se maten. Det är ett ännu ett plus att dekorationens färger matchar innehållet på bästa sätt. Idag skiljer sig våra förpackningar tydligt från våra konkurrenters förpackningar, och det är mycket viktigt på en så konkurrensutsatt marknad som vår.

Nästa mål är Asien

Fabrizio Salemi avrundar med en positiv kommentar om samarbetet med Berry Superfos: 
– Vi är glada över att arbeta med Berry Superfos. Teamet finns alltid till hands för att hjälpa oss. Vi ser fram emot att fortsätta resan, och där står de asiatiska marknaderna överst på vår ’bucket list’.

Artikeln är en del av vårt tema om Case story.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078