23948sdkhjf

Årets stora livesända förpackningskonferens

PACK POINT NORDIC, Packmarknadens årliga förpackningskonferens återuppstår som ett renodlat digitalt event den 27 maj i år, efter att förra året blivit tvunget att ställas in. Huvudpartner är Sveriges ledande forskningsorgan RISE, som bland annat berättar om vad som är på gång inom nya barriärer för fiberbaserade förpackningar.

PACK POINT NORDIC livesänds den 27 maj från Stockholm. Normalt är vi vana vid att träffas på plats och lyssna på föredragshållare och mingla på Courtyard by Marriott i Stockholm, men i år blir konferensen av nödvändighet helt digital för deltagare.

– Ja, vi insåg på ett tidigt stadium att det inte skulle gå att träffas i de stora skaror som PACK POINT NORDIC normalt lockar. Vi ser istället fram emot en heldagskonferens i det digitala tidevarvets era, till följd av pandemin, säger Packmarknadens projektledare Per-Stefan Gersbro.

Konferensen startar kl 10.00 och pågår till kl 15.00 och är uppdelad i fyra temablock om vardera är 45 minuter. I respektive block deltar 3-4 talare som intervjuas om sitt ämnesområde, debatterar med de övriga talarna och moderatorn och svarar på frågor som kommer in via chatten från deltagare. Mellan temablocken är frikostiga pauser inlagda för att möjliggöra digitalt mingel med konferensens partner.

– Vi har varit noga med att inte tynga deltagarna med alltför långa sändningspass. Vi vet av erfarenhet att det är svårt att hålla koncentrationen uppe mycket längre än 45 minuter. Under pauserna som varar en halvtimme kan man sträcka benen eller passa på att besöka och chatta med vår partner, som har helt egna digitala showroom kopplat till plattformen vi sänder ifrån. Lösningen levereras av Jirango Digital Arena och är ett helt nytt sätt att genomföra digitala konferenser. Vi ser med spänning fram emot att få genomföra konferensen med detta nya verktyg. Digitala konferenser som sådana har vi stor erfarenhet av sedan tidigare, säger Per-Stefan Gersbro.

En av erfarenheterna man dragit från tidigare digitala konferenser är vikten av att ha talarna fysiskt på plats för genomförandet av intervjuer och paneldebatter.

– Det blir en helt annan dynamik med talare som sitter i samma rum och kan interagera och det är ju den känslan som deltagarna inte själva kan uppleva vi vill förmedla. Därför har alla våra talare, utan undantag, accepterat att vara med på plats. Självklart kommer sändningen att genomförs på ett för alla Corona-säkert sätt och med hänsyn taget till restriktioner om social distansering på grund av Corona.

Programmet då. Ja det innehåller en rad tunga talare från olika ämnesområden med förpackningar så klart som den röda tråden.


– Det programmet vill spegla är den dynamiska utveckling som just nu pågår inom förpackningar. Det läggs stora resurser på att forska fram nya material och anpassa sina förpackningar till ökad hållbarhet. Samtidigt sker det en teknisk utveckling av material och IT-lösningar som öppnar nya möjligheter att göra förpackningen mer intelligent, vilket kanske krävs i den allt ökande e-handeln och för en alltmer uppkopplad konsument. Vi ser en jättespännande framtid för förpackningar som bara har börjat och är man på något sätt beroende av förpackningar i sin verksamhet ska man absolut deltaga. Jag skulle vilja säga att man kan deltaga ändå - för i förpackningar ligger kanske din framtida affärsidé!

Isa Lybeck Sköld, Enhetschef Produktsäkerhet och barriärer på RISE, Avdelningen för Massa, papper och förpackningar, kan bara instämma.
– Ja, vi har tagit initiativet till att visa upp så mycket som möjligt av vad vi kan inom förpackningar, genom hela värdecykeln. I panelen kommer vi berätta mer om vårt forskningsprogram Bioekonomi som startat i år och pågår till 2024. Bland annat lyfter vi upp vår forskning inom nya barriärer för fiberbaserade förpackningar, som i år har blivit ett eget forskningsområde på grund av det stora intresset.
– Vi kommer också berätta om forskningsområdena som kretsar kring wellpapp och kartong. Man skulle kunna tro att det inte finns så mycket utvecklingspotential i material som har varit med så länge, men det är precis tvärtom, säger Isa.

Programmet för PACK POINT NORDIC spänner över allt från förpackningsdesign, till konsumentinsikter, hållbarhet, cirkularitet, ny teknik, nya material och förpackningslösningar - ja i princip allt som man som förpackningsköpare bör ha koll på. Om inte för att det runt hörnet kan komma lagstiftning som helt plötsligt gör din produkt olaglig.

Naturvårdsverkets Åsa Stenmarck kommer bland annat att berätta om kommande lagstiftning på förpackningsområdet. För komplett program med alla talare och länk till anmälan besök hemsidan: packpointnordic.se

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125