23948sdkhjf

Premiär för Misspass – ett grafiskt webinar

Den 6:e maj är det premiär för ett nytt webinar, Misspass, som tar upp grafiska frågor. Där får vi möta fler aktörer inom grafiska områden i branschen. Initiativtagare och organisatör är Danijela Ridic, expert på flexografi och tryckkonsult i det egna företaget Chain Design & Print AB.

Danijela, vad är bakgrunden till detta webinar?

– Sen jag startade mitt eget bolag har jag breddat nätverket enormt mycket och har pratat med många människor med olika positioner och inom olika organisationer i branschen. Det som är gemensamt är att vi är överens om en sak och det är att kunskapsnivån aldrig har varit så låg som det är idag. Detta innebär merkostnader, inte bara för kunden/beställaren, utan för alla som befinner sig i den grafiska processen.

Vilka deltar förutom du i panelsamtalet på detta webinar.

– De övriga i panelen är:

Mette Korsmoe Koveberg, senior grafisk designer och illustratör, grundare och ägare till Graphicview I See U AB.

Daniel Almsteds, VD från Mods som är en av världens främsta retusch- och PreMedia-studios och är belägen i Stockholm.

Thomas Ehrngren, Colour Management Specialist från NI Solutions / Network Innovation AB som hjälper företag att effektivisera och kvalitetssäkra sin mediaproduktion.

Tommy Bonté, Prepress och Teknikansvarig från Brobygrafiska som är en designskola som utbildar i grafisk design, med rötter i tryckkonst och framtidsutsikter inom digital innovation och ligger i Sunne.

– Samtliga i panelen har många års erfarenhet inom sina specifika områden och delar gemensam uppfattning om att utveckligen på den grafiska sidan har gått på fel håll som i sin tur har resulterat i en gigantisk kvalitets- och kunskapstapp. Detta har pågått i många år och mycket av expertisen har tyvärr valt att lämna den grafiska branschen av olika skäl.

Vem riktar ni er till?

– För att samla så många som möjligt kommer detta att vara en "one time opportunity” och erbjuds gratis för denna gången. Webinar riktar sig till varumärkesägare, grafiska designers, art directors, strateger, kommunikatörer på interna marknadsavdelningar, den nya kommande generationen som är på väg in i branschen och alla andra som vill ta del av tillfället och passa på att ställa frågor samt diskutera problematiken.

Hur blir upplägget?

– Vi kommer att köra laget runt med kort presentation och berätta vilka vi är och vad vi jobbar med. Upplägget är enkel för vi vill frigöra tiden och bjuda in deltagarna till diskussion.

Var lägger ni fokus denna timmen?

– Tema är färg, ansvar och kostnad. Tre saker som går hand i hand med varandra som många där ute brottas med. Hur får vi rätt färg, vem ansvarar för att uppnå de rätta färgerna och vem tar kostnaderna om det värsta inträffar d.v.s. när färgerna inte motsvarar kundens förväntningar.

Varför ska man vara med och lyssna?

– Bryr du dig om färgen så ska du ta dig tid och medverka. Vi kommer att lyfta fram problematiken utifrån våra perspektiv och prata om konkreta problem som är en vardag för många. Vi upplever att behovet är stort men att det saknas forum och någon som driver dessa frågor. Alla som jag hittills har frågat tycker att det låter intressant så vi hoppas på många anmälningar. Intresset finns och jag hoppas att folk tar sig tiden. Även om tiden är en bristvara för alla, hoppas vi på många anmälningar.

Kostar det något?

– Nej, alla är välkomna och vi uppmanar till frågor för det är då det blir som bäst. Vi vill vända på trenden och nu öppnar vi upp för en diskussion. Vi bjuder på vår tid och främsta målet är en öppen debatt där alla har möjlighet att vara delaktiga.

Anmälan sker via länken: https://forms.gle/X8gxZjuYAnFgX5Ze6 Vid förhinder uppskattas en aktiv avbokning till danijela@chaindesignprint.com.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078