23948sdkhjf

Herenco säljer PacsOn till OptiGroup

En storaffär i förpackningsbranschen meddelades genom pressmeddelanden på fredag eftermiddag. Herenco säljer sin emballagegrossistverksamhet PacsOn till Göteborgsbaserade OptiGroup. Herenco säljer för att renodla sin satsning på Emballator. Köpesumman meddelas inte.

Herenco säljer det helägda dotterbolaget PacsOn till OptiGroup. PacsOn är en emballagegrossist med cirka 150 anställda och en omsättning på drygt 840 miljoner kronor. PacsOn är en ledande leverantör av produkter och försörjningslösningar inom förpackningar och förbrukningsvaror.

– PacsOn har utvecklats starkt de senaste åren inom Herenco-koncernen och vi är trygga med att PacsOn kommer att fortsätta att utvecklas positivt med OptiGroup som ny ägare, säger Thomas Bergdahl, VD Herenco AB och fortsätter:

– För Herenco innebär försäljningen av PacsOn nya möjligheter. Vi kommer att satsa 100 procent på att utveckla bolag med egna produkter och tjänster och att helhjärtat gå in för att expandera vår förpackningsverksamhet nationellt och internationellt under varumärket Emballator. Vi har en stark marknadsposition i Norden och Storbritannien som vi avser utöka med ny europeisk geografi för att komma närmare våra kunder och stärka vårt erbjudande.

Försäljningen av PacsOn är en del av Herencos förvärvsstrategi, menar företaget.

– Vi motiveras starkt av att utveckla vår position som ledande och innovativ konverterare av framtidens förpackningsmaterial. Vår renodlade strategi medför att vi öppnar upp för nya investeringar relaterat till förpackning men också inom nya marknadssegment där Herenco Invest är drivande inom gruppen, säger Thomas Bergdahl.

Transaktionen, som är föremål för godkännande av Konkurrensverket, förväntas vara klar under de kommande månaderna. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.

Göteborgsbaserade OptiGroup är en tjänste- och produktkoncern verksamt inom flera B2B-segment. Med en omsättning på 1 miljard kronor och 1 600 anställda (2019), är verksamheten organiserad i tre affärsområden där Packaging är ett. OptiGroup har en offensiv tillväxtstrategi genom förvärv och har på kort tid vuxit på förpackningsområdet. Sedan tidigare äger man bland annat Pacudo och Ekopack.

I sitt pressmeddelande till förvärvet av PacsOn skriver företaget;

"Förvärvet av PacsOn är i linje med OptiGroups strategi att utveckla affärsportföljen mot ledande positioner inom attraktiva marknadssegment och förbättrar tillväxtmöjligheterna inom förpackningsverksamheten. Genom förvärvet blir Business Area Packaging en av de ledande B2B-distributörerna av förpackningslösningar i Sverige."

– Detta förvärv kommer att förbättra vår geografiska täckning och tillsammans med vår befintliga verksamhet kommer vi att ytterligare förbättra vårt kundvärdesförslag, säger Jesper Hall, Senior Vice President Packaging på OptiGroup.

– PacsOn är ett väletablerat företag med en bred kundbas och vi ser fram emot att välkomna PacsOn i vår OptiGroup-familj. Företaget kommer att bidra starkt till vår tillväxtresa och vår lönsamhet inom affärsområde Packaging, säger Sören Gaardboe, VD på OptiGroup.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156