23948sdkhjf

PACK@Stage om e-handel – lagstifta mot överförpackning!

Utmaningar för att förbättra hållbarheten på e-handelsförpackningar och samtidigt göra konsumenterna lojala till varumärket. Det kan man väl säga var temat och den röda tråden genom PACK@Stage som sändes live igår torsdag.

PACK@Stage är Packmarknadens nya konferenskoncept för intressanta diskussioner mellan experter på scen och till gårdagens event hade ett 80-tal besökare anmält sig. Partner till e-handelstemat var Sealed Air som passade på att visa sin senaste innovation för distribution av matvaror, TempGuard.

Samtalet leddes som vanligt av Packmarknadens medarbetare Per-Stefan Gersbro som bollade frågor till de fyra paneldeltagarna Beatriz Fellenius,  Cervera, Carin Blidholm Svensson, BVD, Louise Ungerth, Ungerth & Co och Tom Johnsson, DS Smith. Samtalet går fortfarande att se på PACK@Stage.se

Beatriz Fellenius, är Supply Chain Manager på Cervera och har varit med i omvandlingen av företaget från en traditionell butikskedja till en butikskedja med e-handel, en kedja med två optimala kanaler till kunden, en optichannel-kedja. E-handeln har vuxit starkt och Cervera har ställts för svåra utmaningar i utvecklingen att smälta ihop personal och kultur i de två kanalerna. Att skapa förståelse för att företaget behöver båda kanalerna och att de kan lära av varandra för att serva kunden på bästa sätt.

Beatrix berättade om många konkreta exempel på hur man anpassar förpackningarna till e-handeln och hur logistik och lager styrs för att ge kunden bästa möjliga sortiment och service. Idag står butikernas omsättning i snitt till 10 % av e-handel, detta utöver den e-handel som sker direkt från företagets eller leverantörers centrallager till kunden. Så e-handeln har blivit en viktig del av butikernas affärsmodell.

Mycket arbete återstår och även de kommande utmaningarna berättade hon om.

Carin Blidholm Svensson är Creative Director & Founder på BVD. Hon välkomnar nu att det äntligen har skett ett skifte i kundernas medvetande om förpacknings betydelse ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Vi har pushat för detta länge och äntligen kommer de och säger; "Kan ni hjälpa oss att göra hållbara förpackningar?" Vi är dock noga med att det inte blir någon greenwashing. Det vi hjälper till med är att göra hållbarhet till en naturlig del av varumärket.

Hon berättar hur de hjälper varumärkesägare med strategin enligt en beprövad metod. När det kommer till förpackningarna för e-handel menar hon att utgångspunkten ska vara att de ska ersätta upplevelsen i butik, genom till exempel un-boxing, personliga meddelande, etc, kunden köper en identitet - en livsstil - och viktigare än någonsin är kommunicera förpackningens hållbarhet. 

Tom Johnsson, Business Development Manager, DS Smith instämmer.
– Enligt undersökningar är generation Z - födda 1995 eller senare - den första generation som kan tänka sig avstå en produkt - även om de gillar den - om förpackningen inte är hållbar.

Louise Ungerth är Senior konsult och rådgivare i det egna företaget Ungerth & Co. Hon har tidigare varit konsumentvägledare på Konsumentföreningen i Stockholm och driver idag konsumentopinion i olika sociala kanaler. 

Hon menar att e-handelsfrågor med fokus på förpackning och logistik diskuteras alldeles för lite och borde tas upp mer i media.
– Överförpackning är ett stort problem. I Kina finns det lagstiftning mot överförpackning. Vi kanske inte ska bura in folk, men man skulle i alla fall kunna diskutera skatter och avgifter som styrde mot mindre luft i förpackningar, säger hon och berättar om ett dråpligt exempel på e-handelsemballage som hade renderat i ett kännbart straff i Kina. Hon presenterade även ett annat förslag på hur man kan styra mot mer hållbar förpackningsanvändning.

Missade du PACK@Stage om e-handelsförpackningar - gå då in på PACK@Stage.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.064