23948sdkhjf

Ökad tillväxt i e-handeln i pandemins spår – apoteksvaror och livsmedel ökade mest

Nya konsumentgrupper söker sig till e-handeln, enligt E-barometern för första kvartalet.

E-handeln växte med 16 procent under årets första kvartal, enligt E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Coronapandemins effekter är tydliga i utvecklingen och svenskarna e-handlade för 32 procent mer i mars än i februari.

Under mars månad e-handlade  73 procent av svenskarna  jämfört med 70 procent i genomsnitt under hela kvartalet.

Apoteksvaror och dagligvaror är de produktkategorier som växt i särklass mest under årets första kvartal med ökning om 37 procent respektive 27 procent. Även här kom en stor del av tillväxten under mars när coronapnademin slagit till.

Vinnarbransch i E-barometern blev skönhet och hälsa, dit apotekvaror räknas in, sett till andel konsumenter.

Även heminredning och möbler utvecklades väl samt bygghandeln och  kvartalstillväxten landade på 23 respektive 25 procent.

Hemelektronikhandeln hade ett relativt bra första kvartal
med en tillväxt om 15 procent jämfört med fjolåret. 

För första gången i E-barometerns historia är skönhet och hälsa  den kategori som flest konsumenter uppgett att de handlat från, 39 procent av e-handelskonsumentern, och därmed har den forna ettan kläder och skor petats ned till en andra plats.

Modehandeln på nätet uppges haft en svagare utveckling på nätet och tillväxten landar på 14 procent under första kvartalet. Sporthandeln på nätet ökade med 18 procent.

- Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

Supertufft var det för e-handeln för böcker och mediaprodukter under första kvartalet och e-handelstillväxten blev negativ och uppgick till -2 procent. Anledningen uppges vara att streamingtjänster för böcker tar allt mer mark. Även leksakshandeln påverkas av nya konsumtionssätt och tillväxten under kvartalet uteblev.

Förutom att fler e-handlar har även nya konsumentgrupper tillkommit och andelen äldre, 65 till 79 år, som e-handlar har  ökat kraftigt jämfört med föregående år.

Tyskland var det land utanför Sverige som flest konsumenter hade handlat från under kvartalet följt av Storbritannien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063