23948sdkhjf

Här möter livsmedelsförpackningen framtiden

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen
Konferensen för alla verksamma förpackningsutvecklare inom livsmedelsindustrin kommer till Malmö och Malmömässan den 7 februari 2019. Det blir fokus på framtidens utmaningar med e-handelns nya krav och hållbar utveckling. Empack Malmö i samarbete med Livsmedelsföreningen presenterar nu halvdagskonferensens imponerande talaruppställning med tre kvinnliga talare från förpacknings- och varumärkesbranschen.

Ann Lorentzon ifrån RISE, Hedvig Zubor från designbyrån A+X samt Zsófia Réger från Axfood är talarna som kommer att ta plats. De har alla olika specialistområden och kommer täcka stora delar av livsmedelsförpackningen men samtliga med ett tydligt fokus på framtidens förpackningsutmaningar. Som deltagare på konferensen får du bland annat ny förståelse för hur du hittar den röda tråden i din förpackning med ett starkt varumärke.

– Betydelsen av design och varumärke är viktigare än någonsin, både i den fysiska och den digitala hyllan. Behovet av tydlighet har ökat exponentiellt samtidigt som varumärken behöver hitta nya sätt att skapa starka varumärkesupplevelser. Det är en spännande tid vi befinner oss i, säger Hedvig Zubor, A+X, i ett pressmeddelande.

Halvdagen kommer även behandla e-handelns nya krav på förpackningen när den går från den fysiska hyllan in i den digitala matbutiken. Den tredimensionella känslan försvinner och det blir omöjligt att locka med material och känsla på samma sätt – hur får du din förpackning att fortsätta vara attraktiv online?

– E-handelstrenden inom dagligvaruhandel växer och vi kommer tittar närmare på hur framtidens förpackningslösningar inom e-handel kommer att se ut. Kommer allt behöva packas i en fyrkantig låda för att optimera? Eller finns det andra möjligheter som båda höjer konsumentupplevelsen samtidigt som den är hållbar, säger Zsófia Réger, Axfood.

Dessutom blir det än mer viktiga tankar kring det hetaste ämnet just nu, hållbarhet. Att agera hållbart handlar inte enbart om miljövänliga och återvinningsbara material, det handlar även om att ha förpackningar som är optimerade och för rätt ändamål.

– Pratar vi hållbara förpackningar måste vi också prata produkter, eftersom förpackningens största bidrag till hållbarhet är att se till att den förpackade produkten kommer till avsedd användning. Under de förutsättningarna kan man sedan diskutera hur man kan optimera förpackningen. Och där finns en del att göra, vilket jag kommer att visa under min presentation, säger Ann Lorentzon, RISE.

Livsmedelshalvdagen är helt kostnadsfri för dig som är verksam i branschen men kräver förhandsregistrering.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Heldag om plaståtervinning i Ystad

Vem tar plasten i försvar?

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Succé för pant på Garant

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Nyhetsbrev

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Arkiv

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Sett på flyget

Material för framtiden är här!

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Plus

Exklusivt material
Sett och hört på Empack i Malmö

Coop börjar med återvunnen PET

Coop testar kylskåpskoncept för hemleveranser

Organisation för kemisk återvinning bildad

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Indien vill stoppa import av plastavfall

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

RPC Superfos mottar CSR-certifikat

Unikt hållbar plastförpackning i gult

Lyckat årsmöte i Normpack

Kiviks Musteri skippar sugrören

Lanserar hållbar acetaldehyd

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Se alla Företagens egna nyheter

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Sänd till en kollega

0.124