23948sdkhjf

​Nu öppnas för pant på juiceprodukter

Nu öppnar Returpack pantsystemet för frivillig anslutning av juiceprodukter, på motsvarande sätt som pantsystemet öppnades för saftprodukter för två år sedan.

– Vårt svenska pantmärke har blivit en stark symbol för återvinning och hållbarhet, och både producenter och konsumenter har länge efterfrågat att även juiceförpackningar i plast och metall ska ingå i pantsystemet, säger Bengt Lagerman, VD för Returpack/Pantamera.

Returpacks styrelse beslutade idag att öppna det svenska pantsystemet för frivillig anslutning av juiceprodukter, med mer än 50 procent frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll. Beslutet att öppna för frivillig anslutning innebär att producenter och importörer av juiceprodukter nu kan välja att ansluta sig till pantsystemet, och få sina produkter testade.

Juiceprodukter med högre frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll har sedan tidigare varit undantagna från att omfattas av förordningen, men nu kan producenter och importörer välja att frivilligt ansluta sina produkter. Siktet är inställt på att de första juiceprodukterna med svenskt pantmärke kan pantas i januari 2018.

Sedan två år är det möjligt att frivilligt ansluta saftprodukter till pantsystemet. Alla större aktörer inom saftsegmentet har valt att ansluta sina produkter och pantningen av saftflaskor ökar för varje månad.

– Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft fick ett väldigt positivt mottagande och pantningsgraden för saftflaskor ökar sedan starten. I den SIFO-undersökning vi gjorde i förarbetet inför frivillig anslutning av juiceförpackningar såg vi att majoriteten var positiva till att panta även dessa förpackningar och tror att det kan öka återvinningen, avslutar Bengt Lagerman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078