Nu startar Valio i miljardfabriken

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Investeringen på drygt 1,6 miljarder kronor är bolagets största genom tiderna – ska lägga grunden för ökad export.

I augusti invigde mejeribolaget Valio sin nya fabrik Valio Riihimäki, belägen några mil norr om Helsingfors. Bygget av den fem våningar höga fabriken har tagit tre år och kostat drygt 1,6 miljarder kronor, den enskilt största investeringen i bolagets historia.

Nu drar de 440 anställda på fabriken igång produktionen, vars årliga kapacitet ligger på 120 miljoner kilo. Enligt Valios styrelseordförande Vesa Kaunisto är satsningen på det man kallar en "modern mellanmålsfabrik" också en satsning på mer export.

– Denna moderna mellanmålsanläggning gör oss mer konkurrenskraftiga, både i Finland och på exportmarknaden, säger han i ett pressmeddelande.

Cirka hälften av produktionen kommer att gå på export, främst till Sverige och i mindre utsträckning Danmark. Men enligt styrelseordföranden planerar man i framtiden att expandera till fler länder med hjälp av den nya fabrikens kapacitet.

I den första fasen kommer man till en början att producera för marknaden redan kända produkter, och framöver ska man satsa på att utöka produktutvecklingen. Enligt Valio kan man med den nya utrustningen bland annat variera protein- och fettmängd på fler sätt än tidigare.

I övrigt har miljötänk varit den högsta prioriteringen gällande bygget av den nya fabriken. Förutom åtgärder och lösningar för att minska både mängden avfall och svinn har man sett till att den nya anläggningen använder cirka 30 procent mindre energi per tillverkad enhet jämfört med den gamla fabriken. Bland annat återanvänder man överskottsvärmen från produktionen, samtidigt som man tar in kall luft utifrån till kylanläggningen vid låga utomhustemperaturer.

Mer om:Valio


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.159