23948sdkhjf

Elopak först med Natura Life

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Elopak lanserar Pure-Pak med Stora Ensos nya oblekta kartong Natura Life.

Samarbetet mellan Elopak och Stora Enso har resulterat i lanseringen av den första takåsförpackningen gjord av naturligt brun oblekt kartong, vilket gör att Naturally Pure-Pak förpackningen distinkt utmärker sig genom ett naturligt utseende och känsla.

Den nya kartongen Natura Life by Stora Enso bevarar träfibrernas naturligt bruna färg och har en synlig fiberstruktur. Detta skapar ett naturligt annorlunda, hållbart och autentiskt intryck som möter den växande efterfrågan på etiska, ekologiska och organiska produkter.

Pure-Pak förpackningen har ett naturligt utseende och känsla, som rimmar väl med värderingarna för organiska produkter och den kommer att dra uppmärksamheten till sig i butikshyllan.

Som Arla Foods i Sverige tidigare i veckan meddelade kommer ett flertal produkter under varumärket EKO att lanseras i Pure-Pak förpackningar gjorda av naturligt brun kartong.

– Vi tror att den nya Pure-Pak förpackningen kommer att fånga intresset eftersom den kommunicerar organiska värden och är helt annorlunda än någonting annat i det alltmer komplexa kylda mejerisegmentet, säger Anna-Karin Modin Edman, Hållbarhetschef på Arla.

Pure-Pak förpackningar med naturligt brun kartong finns tillgänglig i storlekarna 1 liter och 500 ml. Förpackningen fungerar med befintliga fyllningslinjer för både färska och ESL-behandlade produkter utan modifieringar eller förändrade maskininställningar. De nya Pure-Pak förpackningarna kan återvinnas till 100 procent med befintliga system.

– All vätskekartong från hållbart brukad skog är miljövänlig, men denna kartong är på en helt ny nivå när det gäller klimatsmarta förpackningar. Denna innovation är resultatet av ett samarbete som kombinerar bästa möjliga expertis, kunnande och erfarenhet från oss och Stora Enso. Vi har inte bara bytt till en ny kartong för våra Pure-Pak förpackningar, utan ett helt nytt koncept, säger Ivar Jevne, Executive Vice President Board and Blanks Supply på Elopak.

Den nya kartongen tillverkas av Stora Enso och merparten av all träfiber kommer från svenska och norska skogar.

– Vi är mycket nöjda med samarbetet med Elopak och ser fram emot lanseringen av den nya oblekta vätskekartongen Natura Life by Stora Enso. Det som gör den här kartongen unik är att den är brun både på in-och utsidan. Det förstärker förpackningens organiska känsla och gör att den sticker ut på butikshyllorna, säger Annica Bresky, divisionschef för Stora Enso Consumer Board.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

Skid-VM ett hållbart event

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.124