23948sdkhjf

Elopak först med Natura Life

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Elopak lanserar Pure-Pak med Stora Ensos nya oblekta kartong Natura Life.

Samarbetet mellan Elopak och Stora Enso har resulterat i lanseringen av den första takåsförpackningen gjord av naturligt brun oblekt kartong, vilket gör att Naturally Pure-Pak förpackningen distinkt utmärker sig genom ett naturligt utseende och känsla.

Den nya kartongen Natura Life by Stora Enso bevarar träfibrernas naturligt bruna färg och har en synlig fiberstruktur. Detta skapar ett naturligt annorlunda, hållbart och autentiskt intryck som möter den växande efterfrågan på etiska, ekologiska och organiska produkter.

Pure-Pak förpackningen har ett naturligt utseende och känsla, som rimmar väl med värderingarna för organiska produkter och den kommer att dra uppmärksamheten till sig i butikshyllan.

Som Arla Foods i Sverige tidigare i veckan meddelade kommer ett flertal produkter under varumärket EKO att lanseras i Pure-Pak förpackningar gjorda av naturligt brun kartong.

– Vi tror att den nya Pure-Pak förpackningen kommer att fånga intresset eftersom den kommunicerar organiska värden och är helt annorlunda än någonting annat i det alltmer komplexa kylda mejerisegmentet, säger Anna-Karin Modin Edman, Hållbarhetschef på Arla.

Pure-Pak förpackningar med naturligt brun kartong finns tillgänglig i storlekarna 1 liter och 500 ml. Förpackningen fungerar med befintliga fyllningslinjer för både färska och ESL-behandlade produkter utan modifieringar eller förändrade maskininställningar. De nya Pure-Pak förpackningarna kan återvinnas till 100 procent med befintliga system.

– All vätskekartong från hållbart brukad skog är miljövänlig, men denna kartong är på en helt ny nivå när det gäller klimatsmarta förpackningar. Denna innovation är resultatet av ett samarbete som kombinerar bästa möjliga expertis, kunnande och erfarenhet från oss och Stora Enso. Vi har inte bara bytt till en ny kartong för våra Pure-Pak förpackningar, utan ett helt nytt koncept, säger Ivar Jevne, Executive Vice President Board and Blanks Supply på Elopak.

Den nya kartongen tillverkas av Stora Enso och merparten av all träfiber kommer från svenska och norska skogar.

– Vi är mycket nöjda med samarbetet med Elopak och ser fram emot lanseringen av den nya oblekta vätskekartongen Natura Life by Stora Enso. Det som gör den här kartongen unik är att den är brun både på in-och utsidan. Det förstärker förpackningens organiska känsla och gör att den sticker ut på butikshyllorna, säger Annica Bresky, divisionschef för Stora Enso Consumer Board.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Arkiv

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

1

Optipack invigde fabrik i Sunne

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

BillerudKorsnäs gör storaffär i skogen

Prestigefyllda utmärkelser till fällbar container

Målet är 70 % inblandning av rPET

TEKNIK
Monobarriärfilm i full produktion

DMK valde produktsäkra Sealio från Å&R Carton

Empack startar förpackningsåret

HÅLLBARHET
100 % återvinning är målet

Ikon för julbordet

Första steget för ESS invigt

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Pack@lunch med design för e-handel

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.146