23948sdkhjf

E-volution inom förpackningar & logistik

E-handeln växer så det knakar – varje dag lämnar cirka 30 miljoner förpackningar världens e-handelsföretag och om bara några år beräknas siffran vara avsevärt högre.
Förpackningar anpassade för e-handel får därför en allt större betydelse i logistiken. Detta var temat när ”Packbridge efter tre” anordnades hos Boxon i Helsingborg nyligen.

Det är lätt att tro att det mest miljövänliga är att låta bli att ta bilen till köpcentrat och istället göra sina inköp på nätet. En närmare analys visar dock att det är betydligt mer komplext än så och att det gäller att hitta rätt redan nu. Att se helheten och att tänka till i alla olika led.

Ett företag som gör detta är Boxon som levererar smarta förpackningslösningar för e-handel. Företaget har utvecklats kraftfullt under senare år genom uppköp och har investerat 60 miljoner kronor i ett nytt centrallager.



Anders Rosberg, vice VD i Boxon Group, välkomnade besökarna och introducerade dem i ämnet e-handelsförpackningar.

Bara i Sverige ökade e-handeln under första kvartalet med 16 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Och till saken hör att förra årets första kvartal i sig hade en tillväxt på imponerande 18 procent. Denna utvecklingskurva ställer helt nya krav på anpassade förpacknings- och logistiklösningar. Leksaker, ”gör det själv”-produkter, sportprodukter och kläder/skor är idag de största segmenten inom svensk näthandel.

PostNords e-handelsexpert och tillika SeniorAdvisor Arne Andersson berättade för de åttiotalet åhörare om hur han brinner för ökad förståelse för hur logistiken kan öka konsumentens köpupplevelse. Han berättade om erfarenheter från bland annat den tyska marknaden som växer ännu snabbare än den svenska. En intressant frågeställning som berördes var vad som händer när världens största nätbutik Amazon etablerar sig i Norden.

Utmaningen för framtidens handel är att gå från dagens traditionella multikanal med separata system för de olika säljkanalerna till omnikanal. Det innebär att kunderna kräver att deras interaktioner via en plattform ger avtryck i nästa interaktion, även om det sker på en helt annan plattform. En smidig ”sömlös” upplevelse var som helst, när som helst och hur som helst med andra ord.



Dagens talare i panelen svarade på publikens frågor. Fr v: Klas Hjort/Lunds Universitet, Gustaf Tunhammar/Virtusize, Ingrid Roth och Amanda Råsberg/LTH, Arne Andersson/PostNord, Jonny Hellgren/RePack.

Med hjälp av en omnikanal-strategi och system som arbetar integrerat kan man bättre möta konsumentens förväntningar och överleva långsiktigt. Men detta kräver en god portion nytänkande med begrepp som automatisering, teknik i flödet, autostore och inte minst nya krav på organisation och ledarskap. Och allt handlar i slutändan om en bra köpupplevelse för slutkonsumenten.

Gustaf Tunhammar från Virtusize berättade om det virtuella provrummet som man framgångsrikt utvecklat. Förhoppningen är att bidra till någon form av standard för att minska fellöpsandelen. Klädhandeln på nätet kommer att fördubblas inom fyra år och även katalogovana konsumenter börjar nu gå online.

Ju mer handels växer desto påtagligare blir returproblematiken. För en mogen marknad kan denna nivå ligga på runt 40 procent och varje retur är förknippad med en kostnad. Merparten av returerna handlar om fel storlek eller annat passfel. Genom att minimera storleksproblemet finns mycket pengar att tjäna för såväl e-handlare som slutkonsument, samtidigt som köpupplevelsen förbättras.

Klas Hjort från Lunds Universitet forskar bland annat i returstyrning inom ReLog ((Retail Logistics and City Logistics). Han konstaterar att även förpackningen är en viktig del i morgondagens digitaliserade och värdeskapande returprocess. Här finns mycket att göra. Han berörde också trender inom den grundläggande logistiken i form av expressleverans, track & trace, prenumerationsservice, klicka & hämta och strategiska utlämningsställen som Amazons boxsystem.

Från Finland kom industridesignern Jonny Hellgren som visade den återanvändbara e-handelsförpackningen RePack. Systemet liknar pantsystemet för flaskor, Konsumenten gör ett aktivt val att använda RePack vid beställning online och betalar samtidigt en deposition som återbetalas i sin helhet när RePack sänts tillbaka. Miljöfördelen är uppenbar.

Ingrid Roth och Amanda Råsberg är Teknisk design-studenter vid Lunds tekniska högskola. De berättade om sitt examensarbete där de undersöker hur man kan utveckla förpackningarna för att öka kundernas upplevelse vid e-handel. Huvudmålet är att höja kundupplevelsen hos Nelly.com genom en nydesignad e-handelsförpackning som är utformad för att ge en effektiv och säker returhantering.

Katarina Elner-Haglund

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.361