Efterfrågan på färdiga mellanmål för små barn ökar kraftigt. De senaste två åren har försäljningen gått upp med 80 procent i Sverige. Nu följer Nestlé upp sin mellanmålssuccé och lanserar Jogolino i smakerna blåbär och hallon för barn från tolv månader.
Av Redaktionen Packmarknaden
Marknaden för färdiga mellanmålsprodukter som Jogolino, som är hälsosamma, enkla att ta med sig, inte kräver kylning och dessutom uppskattas av små kräsna gommar, har vuxit rejält de senaste två åren. Sedan 2009 har försäljningen av färdiglagade mellanmål ökat med 80 procent i Sverige.– Vi ser en stor tillväxt i försäljningen av mellanmålsprodukter. Detta beror främst på att föräldrar vill känna sig trygga i att barnen får den näring de behöver och dessutom eftersöker smidiga förpackningar. Det är precis vad Jogolino erbjuder, säger Lisa Irell, kategorichef för mellanmål på Nestlé.Eftersom Jogolino kan förvaras oöppnad i rumstemperatur är den perfekt att ha med sig i skötväskan eller barnvagnen. Oöppnad håller den sig i nio månader i rumstemperatur och en öppnad förpackning håller i cirka två dygn om den förvaras i kylskåp.Jogolino är berikad med zink, magnesium och kalcium. Varje bägare innehåller 30 procent av det rekommenderade dagliga intaget. Den är lätt sötad och innehåller inga konserveringsmedel. Istället är den värmebehandlad för att öka hållbarheten.