23948sdkhjf

Skånemejeriers öde avgörs idag

Skånemejerier håller på att bli franskt. Det är den franska mejerikoncernen Lactalis Group med säte i Laval i Frankrike som är intresserat av att köpa Skånemejerier. Fransmännen har lagt ett bud på Skånemejerier värt 1 058 miljoner kronor och idag, måndag, håller de skånska mjölkbönderna den första av två stämmor som kan bana väg för en försäljning.
Skånemejerier har en längre tid haft det kämpigt. Som regionalt mejeri är det tufft att möta konkurrensen från den danska mejerijätten Arla, med en omsättning på 60 miljarder SEK. När Arla för en tid sedan fick klartecken att köpa norrländska Milko föll ytterligare en lokal konkurrent i jättens händer. Arla fick därmed 75 procent av mejerimarknaden i Sverige. Skånemejerier var kritiska mot affären och det svenska konkurrensverket som godkände affären.- Vi står inför ett mejerimonopol i Sverige. Det innebär att den aktör som i princip redan styr prissättningen på den svenska marknaden blir ännu starkare. Arla har dessutom största delen av sin verksamhet utanför Sverige och är därmed inte lika känslig för lönsamheten på svenska marknaden, sa Skånemejeriers ordförande Anders Olsson när Arla köpte Milko tidigare i år.Konkurrensverkets inställning kan ha påskyndat Skånemejeriers beslut att försöka hitta en partner med muskler. Och blir det Lactalis group har man sannerligen det. Familjeföretaget Lactalis group med huvudkontor i Laval i nordvästra Frankrike, grundades 1933 och är i dag Europas största mejerikoncern. I början av året blev italienska Parmalat en del av den franska koncernen som enligt egen utsago är världen ledande osttillverkare. Lactalis med varumärken som Galbani och Presidént omsätter 15 miljarder euro, närmare 145 miljarder kronor.Skånemejerier omsatte i fjol 3,3 miljarder och ägs av cirka 600 mjölkbönder i Skåne och övriga södra Sverige. Förra året sålde Skånemejerier det lönsamma varumärket Proviva, hälsojuice, för 300 miljoner SEK till franska Danone. Affären innebar plusresultat för 2010, men den löpande driften gick med förlust. Även i år brottas Skånemejerier med bristande lönsamhet.- Vi tittar långsiktigt på vad som behövs för att stärka Skånemejeriers position och i det arbetet har vi varit i kontakt med ett antal företag och fastnat för Lactalis Group. Lactalis devis är att tänka internationellt och jobba lokalt. Tanken är att det här ska bidra till att utveckla vårt varumärke och gör det ännu mer intressant för konsumenten, säger Anders Olsson i en intervju i Helsingborgs Dagblad. Ledningen i Skånemejerier tycker att budet från Lactalis Group är bra. Blir det affär får de skånska mjölkbönderna mellan 600-700 miljoner SEK att dela på när skulderna är betalda. Men det viktigaste är att säkra drägliga leveransvillkor för medlemmarna som enligt avtalet med Lactalis förbinder sig att leverera mjölk i tio år till Lactalis, för att få fullt ut betalt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.39