23948sdkhjf

Högkonjunktur för färdigrätter från Gooh

Det går riktigt bra för färdigmatskedjan Gooh, som inte klarar av den ökande efterfrågan med sitt nuvarande tillagningskök. Därför kommer ett nytt kök att invigas efter nyår i Järna, och företaget planerar att nästa år öppna 350 nya butiker i större svenska städer.
Det är förpackningarna, livsmedelstråg som använder den

svenskutvecklade MicVac-metoden för uppvärmning i mikrovågsugn, som är

den viktigaste förklaringen till framgången för Gooh. Försäljningen

har, trots rådande ekonomisk kris, ökat med mellan 30 och 50 procent

per månad jämfört med föregående år.

I dag finns 75 butiker, så kallade shop-in-shop, i Storstockholm,

Uppsala och Västerås. Till detta kommer omkring 400 företag som

använder vendingmaskiner, men fortfarande är konceptet bara spritt till

en liten del av landet.

Detta ska det bli ändring på under 2010.

– Under nästa år planerar vi att expandera med 350 shop-in-shops runt

om i landet, varav cirka tjugo i Göteborg. Vi fokuserar på de större

städerna, där intresset för kyld mat är störst, säger företagets vd

Jonas regnér till tidningen Livsmedel i Fokus.

Det nya köket för tillagning av de olika rätterna invigs i Järna söder

om Södertälje i början av nästa år och det får tre gånger så hög

kapacitet som det nuvarande. Det kommer dock att kunna fördubbla

produktionen om behovet uppstår.

Färdigrätterna från Gooh är tillagade i storkök, packas på plasttråg

som förses med en toppfilm med MicVac-ventilen. Rätterna har en

hållbarhetstid på cirka tre veckor vid kylförvaring och de är tillagade

utan tillsatser eller konserveringsmedel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064