− Kunderna vill veta mer än att varan är ekologiskt producerad. De vill
också veta var och vem som tillverkat den, säger Elisabet
Green-Karlsson, chef för EMV-design på Axfood till tidningen Fri
Köpenskap.
Varorna säljs i samtliga i Axfood-koncernen ingående butikskoncept, som
Hemköp, Willys, Prisextra, Tempo och Handlar´n. Många av varorna är
tillverkade av mindre företag, och på flera av förpackningarna kan man
läsa en liten historik kring produkten och företaget.
Produkterna ligger omkring tio procent lägre i pris än motsvarande
premiummärken. Enligt Axfood har efterfrågan på ekologiska varor ökat
på senare tid, och försäljningen ökade med hela 69 procent under
perioden januari-juni i år.
De nya förpackningarna i produktserien Garant Ekologiska har fått en
gemensam grafisk form med en grön dekor och vit text plus den logotyp
som tagits fram för ändamålet. För produktdesignen svarar designbyrån
Valentin & Byhr i Göteborg.