23948sdkhjf

"Förpackningen säljer varumärket"

- De flesta konsumenter köper inte en produkt för dess innehåll, utan för det som varumärket kommunicerar. Orden kommer från Henk Venneman, marknadsdirektör på förpackningstillverkaren Smurfit Kappa, och uttalades i samband med seminariet ”Varumärket i hjärnan” som nyligen arrangerades i Stockholm.Entrén till seminarielokalen Regina pryddes med en portal av - wellpapp
Seminariet, arrangerat av just Smurfit Kappa, hade Martin Ingvar,

professor i neurofysiologi vid Karolinska Institutet, som en av

föredragshållarna. Han pratade om hur kunskapen om hjärnan kan användas

för att bygga varumärken. Martin Ingvar pekade på att det, när vi går

in i en butik, sker flera processer i hjärnan som avgör vilken produkt

som vi till slut väljer att ta med oss till kassan.

Den som lanserar ett nytt varumärke i en förpackning som påminner om

den som en konkurrent redan har löper risken att värden, positiva eller

negativa, som är förknippade med konkurrentens spiller över det nya

varumärket, konstaterade Martin Ingvar.

Samtidigt kan stora förändringar av förpackningen göra att konsumenten

helt enkelt inte hittar produkten i butiken. Därför är det bäst att

kommunicera långsiktigt med små förändringar utifrån något som

konsumenten känner igen.

En annan av talarna var Eric Näf från Absolut Spirits, som bidrog med

praktiska exempel från lanseringen av nya förpackningar till

storsäljande Absolut Vodka.

Henk Venneman passade på att betona värdet av förpackningen som annonsplats:

- Transportemballage i wellpapp är en mycket billig annonsplats, använd den, uppmanade han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062