23948sdkhjf

Vilseledande texter ändras

Livsmedelstillverkarna Familjen Dafgård respektive Felix ändrar två av sina förpackningar efter kritik för vilseledande reklam. På en förpackning med kåldolmar slopas påståendet att receptet är oförändrat sedan 80 år, och på en annan ändras texten ”Riktigt rotmos” eftersom bara en femtedel av innehållet är kålrot.
Tryck som ändrasEnligt gällande lagstiftning får en näringsidkare i sin marknadsföring

”inte använda påståenden eller andra framställningar som är

vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller annan näringsidkares

verksamhet”.

Detta har såväl Felix som Familjen Dafgård gjort sig skyldiga till -

och man ändrar nu sin information, utan att ha blivit fällda i någon

rättslig instans. Bakgrunden till de beslut som livsmedelsproducenterna

fattat är avslöjanden och kritik som framfördes i den i fjol utgivna

boken ”Den hemlige kocken” av SvD-journalisten Mats-Eric Nilsson.

I boken ifrågasätts bland annat att produkten Jennys Kåldolmar från

Dafgårds, på kartongförpackningen är försedd med informationen att

receptet ”inte har ändrats sedan vår mormor skapade det för 80 år

sedan”. Mats-Eric Nilsson ställer sig frågande till detta, då

ingredienser som emulgeringsmedlet E471, stabiliseringsmedlet E450

eller antioxidationsmedlet E304 inte existerade på mormors tid. Just

den här produkten innehåller för övrigt hela 67 olika ingredienser.

Även Procordia Foods, som äger varumärket Felix, ändrar texten på

förpackningen till Felix Rotmos. Ordet ”riktigt” försvinner, då

produkten skiljer sig markant från naturligt tillverkad rotmos. Felix

Rotmos innehåller ett pulver som till blott 20 procent består av torkad

kålrot.

Enligt företrädare för såväl Familjen Dafgård som Procordia Food kommer

man nu att se över resten av sina produktförpackningar, med avsikt att

ändra eventuella vilseledande formuleringar på dem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062