– Packaging Media Lab har gett oss ovärderlig kunskap om hur man som konsument uppfattar olika förpackningars utseende och form och på ett avgörande sätt bidragit till framgången för vår lansering, säger Charlotta Stenson, chef för innovation och produktutveckling på Löfbergs Lila. Löfbergs Finaste är som man hör på namnet något av det finaste kaffe man kan dricka. Löfbergs Finaste har en annorlunda, färgstark design. Designen är inspirerad av kulturen i de olika kaffenas ursprungsländer och är skapad av designbyrån Wonderland wpa i London under ledning av Marilyn Warries. Design och förpackningsform har testats minutiöst både i fokusgrupper och genom så kallad eye tracking med mycket goda resultat. – Genom att kombinera flera olika undersökningsmetoder erbjuder vi en unik testmiljö i utvecklingen av nya förpackningar med konsumenten i fokus. Idén till Packaging Media Lab har vuxit fram ur ett starkt behov hos varumärkesägare att kunna testa nya förpackningar i en så verklighetstrogen miljö som möjligt, säger Ulrika Evermark, VD i The Packaging Arena. Flera företag som kompletterar varandra är verksamma i Packaging Media Lab. Enkäter, samtal i fokusgrupper och djupintervjuer erbjuds av marknadsundersökningsföretaget Attityd i Karlstad AB. Enkäterna som används är framtagna av CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstads Universitet och håller internationell forskningsstandard. – För Löfbergs Lila jämförde vi olika målgrupper och vad de tyckte. Kunden ville veta vilken förpackning som väckte störst nyfikenhet, vilken de ansåg vara mest exklusiv och hur mycket man var beredd att betala för produkten i förpackningen, säger Ulrika Evermark. Enligt aktuell forskning misslyckas hälften av alla nya produkter som lanseras. Konsumenttester före en introduktion på marknaden, är därför en kostnadseffektiv och mycket god investering, menar Ulrika Evermark.Ulrika Evermark, VD i The Packaging Arena. Packaging Media Lab ligger mitt i Bergvik Köpcenter med över åtta miljoner besökare varje år. De utvalda respondenterna är konsumenter som representerar varumärkesägarens definerade målgrupp. Dessa rekryteras direkt till Packaging Media Lab bland Bergvik Köpcenters besökare eller via telefon. – Konsumenten fattar sina köpbeslut blixtsnabbt. Därför är förpackningens säljande effekt avgörande för produktens framgångar på marknaden. Form, utseende, information och funktion bestämmer vilken produkt konsumenten väljer ur hyllan, säger Ulrika Eveermark. Enligt undersökningar grundar sig fler än hälften – 60 procent – av alla köpbeslut på upplevelsen av just förpackningen. Dessutom handlar allt fler på impuls utan inköpslista. 80 procent av alla köpbeslut tas numera direkt i butiken.
Löfbergs Finaste grundligt testad före lansering
The Packaging Arena presenterade på en presskonferens i veckan ett uppdrag man har haft av Löfbergs Lila inför lanseringen av ett helt nytt sortiment - Löfbergs Finaste. I uppdraget har man bl a använt utrustning som registrerar ögonrörelser s k eye trackning. Testerna har genomförts av organisationens Packaging Media Lab. Eye-trackning spårar var konsumenten fäster sin uppmärksamheet i butikshyllan.
– Packaging Media Lab har gett oss ovärderlig kunskap om hur man som konsument uppfattar olika förpackningars utseende och form och på ett avgörande sätt bidragit till framgången för vår lansering, säger Charlotta Stenson, chef för innovation och produktutveckling på Löfbergs Lila. Löfbergs Finaste är som man hör på namnet något av det finaste kaffe man kan dricka. Löfbergs Finaste har en annorlunda, färgstark design. Designen är inspirerad av kulturen i de olika kaffenas ursprungsländer och är skapad av designbyrån Wonderland wpa i London under ledning av Marilyn Warries. Design och förpackningsform har testats minutiöst både i fokusgrupper och genom så kallad eye tracking med mycket goda resultat. – Genom att kombinera flera olika undersökningsmetoder erbjuder vi en unik testmiljö i utvecklingen av nya förpackningar med konsumenten i fokus. Idén till Packaging Media Lab har vuxit fram ur ett starkt behov hos varumärkesägare att kunna testa nya förpackningar i en så verklighetstrogen miljö som möjligt, säger Ulrika Evermark, VD i The Packaging Arena. Flera företag som kompletterar varandra är verksamma i Packaging Media Lab. Enkäter, samtal i fokusgrupper och djupintervjuer erbjuds av marknadsundersökningsföretaget Attityd i Karlstad AB. Enkäterna som används är framtagna av CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstads Universitet och håller internationell forskningsstandard. – För Löfbergs Lila jämförde vi olika målgrupper och vad de tyckte. Kunden ville veta vilken förpackning som väckte störst nyfikenhet, vilken de ansåg vara mest exklusiv och hur mycket man var beredd att betala för produkten i förpackningen, säger Ulrika Evermark. Enligt aktuell forskning misslyckas hälften av alla nya produkter som lanseras. Konsumenttester före en introduktion på marknaden, är därför en kostnadseffektiv och mycket god investering, menar Ulrika Evermark.Ulrika Evermark, VD i The Packaging Arena. Packaging Media Lab ligger mitt i Bergvik Köpcenter med över åtta miljoner besökare varje år. De utvalda respondenterna är konsumenter som representerar varumärkesägarens definerade målgrupp. Dessa rekryteras direkt till Packaging Media Lab bland Bergvik Köpcenters besökare eller via telefon. – Konsumenten fattar sina köpbeslut blixtsnabbt. Därför är förpackningens säljande effekt avgörande för produktens framgångar på marknaden. Form, utseende, information och funktion bestämmer vilken produkt konsumenten väljer ur hyllan, säger Ulrika Eveermark. Enligt undersökningar grundar sig fler än hälften – 60 procent – av alla köpbeslut på upplevelsen av just förpackningen. Dessutom handlar allt fler på impuls utan inköpslista. 80 procent av alla köpbeslut tas numera direkt i butiken.