23948sdkhjf

Nytt företag kortar tiden från idé till butikshylla

Förpackningstillverkaren Stora Billerud bildar ett nytt bolag tillsammans med det Stockholmsbaserade produktutvecklingsföretaget No Picnic. Det nya företaget, Nine TPP, Total Packaging Partner, AB, kommer att korta tiden från produktidé till butikshylla, från nuvarande 1-2 år till endast 6-8 månader, enligt företagen. Per Lindberg, VD och koncernchef i Stora Billerud.
Nine TPP, Total Packaging Partner, AB är ett samarbete mellan Billerud
och No Picnic, ett av Skandinaviens ledande designföretag. Det
gemensamma dotterbolaget är frukten av en längre tids samarbete då man
utvecklat helt nya produktkoncept och förpackningar för pasta,
konfektyr, chips och andra livsmedel.

Billerud har kunnandet om materialval, maskinell utrustning och konsten
att optimera produktionen i fabrik. No Picnic har design-, trend- och
konsumentperspektivet. Det gör att Nine har kunskapen om alla steg i
att lansera en ny produkt.

Nine blir ett renodlat konsultbolag specialiserat på hela kedjan från
ny produktidé till förpackad vara i butik. Idag tar det cirka 1-2 år
för en livsmedelsproducent att få ut en ny produkt i butikshyllan.
Genom att samla kompetenser om materialval, förpackningar, design,
varumärkesexponering och logistik i ett bolag kommer tiden från idé
till butikshylla kortas till 6-8 månader, hävdar Jon Haag, VD för Nine.

- Fler och fler företag har insett att produktutveckling och
förpackningsutveckling inte är parallella processer, utan integrerade.
De som har nått dit eller vill nå dit kommer att ha mycket stor nytta
av Nine, säger Jon Haag.

Affärsidén bygger på att varumärkesägare bara ska behöva vända sig till
en aktör för att förpacka till exempel ett nytt livsmedel,
hygienartikel eller receptfritt läkemedel. Oavsett om kunden söker en
ny typ av förpackning som kräver en förändrad packningslinje eller om
det främst rör sig om smartare hantering i butik eller ny design ska
Nine vara en naturlig partner.

- Vi har ambitionen att sälja mer än papper och pappersmassa och att
utveckla våra affärer, det har vi sagt sedan tidigare. Analysen av
värdekedjan för förpackad mat har tydligt visat att det finns utrymme
för förbättringar. Genom Nine kan vi korta livsmedelsproducenternas
utvecklingscykler genom vårt kunnande. Det är positivt för alla, säger
Per Lindberg, VD och koncernchef i Billerud.

Namnet Nine kommer från de nio utvecklingsstegen från ny produktidé till förpackad vara i butikshyllan.

Läs mer om Nine på www.ninetpp.com

Bakgrund Billerud
Billerud är ett förpackningspappersföretag. Affärsidén är att erbjuda
kunderna förpackningsmaterial och lösningar som främjar och skyddar
deras produkter - förpackningar som är attraktiva, starka och gjorda av
förnyelsebara material. Billerud har en världsledande position inom ett
flertal produktsegment, både inom papper till konsumentförpackningar
och för industriella ändamål. Produktionen sker vid koncernens tre
integrerade massa- och pappersbruk i Sverige samt vid ett brittiskt
pappersbruk.

Bakgrund No Picnic
No Picnic är ett Stockholmsbaserat designföretag som specialiserat sig
på innovation, konceptutveckling, produkt- och förpackningsdesign samt
brand environment. Tjänsteutbudet sträcker sig från kosmetika produkter
till högteknologiska rymdprojekt och att illustrera företags
framtidsvisioner i form av prototyper. Företaget grundades 1993 och har
utvecklats till en av Skandinaviens största och mest välrenommerade
designföretag. Läser mer om No Picnic på www.nopicnic.se.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126