23948sdkhjf

Egna varumärken hot mot livsmedelsföretagen?

Svenska livsmedelsföretag tror att framtiden kan bli problemfylld. Det framgår av en undersökning som Jordbruksverket har genomfört och som redovisas i Fri Köpenskap .
Företagen tror inte att exportandelarna kommer att fortsätta öka särskilt mycket, därför att svenskproducerade varor ofta inte är tillräckligt konkurrenskraftiga på den internationella marknaden. Det går inte att ta betalt för de svenska mervärdena. Enligt företagen fördyras produktionen av nationella regler kring exempelvis miljö- och djurskydd samt av Sveriges geografiska läge.
Enligt undersökningen får livsmedelskedjornas egna varumärken, EMV, större betydelse både i Sverige och inom EU och tränger successivt undan svenska etablerade varumärken. Företagen anser att de i större utsträckning kommer att bli leverantörer till kedjornas egna märken. Detta sätter en hård press på företagen att vara kostnadseffektiva, något som kan leda till mindre sysselsättning i industrin i framtiden.
Det starka intåget av EVM kan enligt företagen även leda till att valmöjligheterna för konsumenten på sikt minskar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078