s största dagligvaruhandelskedja, Metro Group, har beslutat att satsa fullt ut på RFID-märkning och har uppmanat sina 100 största leverantörer att senast den 1 november i år märka alla pallaster och butiksförpackningar med RFID-chips.
I november ska nämligen full RFID-teknik vara installerad i Metros tio distributionscentra och i minst 50 av storbutikerna. I januari 2006 ska 250 varuhus vara RFID-utbyggda och senast i januari 2008 ska samtliga 800 Metrobutiker vara fullt ut RFID-inkopplade.
Metro samarbetar i det här projektet med SAP, IBM, Intel och drygt 40 andra IT-företag. Microsoft ska leverera mjukvaran.
Ett fåtal konsumentförpackningar kommer att förses med individuella RFID-märkning under 2004, men en hel del kläder och skor ska RFID-taggas omedelbart.
Som ett svar på kritiken mot RFID som en potentiellt integritetskränkande teknik (
) har Metro också beslutat installera ”avaktiveringskiosker” i varje butik. När varan är köpt, kan konsumenten ”döda” RFID-kretsen i ”kiosken”.