23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tyska Metro-gruppen kräver RFID före november

Tyskland
I november ska nämligen full RFID-teknik vara installerad i Metros tio distributionscentra och i minst 50 av storbutikerna. I januari 2006 ska 250 varuhus vara RFID-utbyggda och senast i januari 2008 ska samtliga 800 Metrobutiker vara fullt ut RFID-inkopplade.
Metro samarbetar i det här projektet med SAP, IBM, Intel och drygt 40 andra IT-företag. Microsoft ska leverera mjukvaran.
Ett fåtal konsumentförpackningar kommer att förses med individuella RFID-märkning under 2004, men en hel del kläder och skor ska RFID-taggas omedelbart.
Som ett svar på kritiken mot RFID som en potentiellt integritetskränkande teknik ( om du bär ett RFID-taggat plagg, som du köpt med kreditkort, kan du teoretiskt fungera som en radiofyr, som berättar var du befinner dig och vem du är...) har Metro också beslutat installera ”avaktiveringskiosker” i varje butik. När varan är köpt, kan konsumenten ”döda” RFID-kretsen i ”kiosken”.





s största dagligvaruhandelskedja, Metro Group, har beslutat att satsa fullt ut på RFID-märkning och har uppmanat sina 100 största leverantörer att senast den 1 november i år märka alla pallaster och butiksförpackningar med RFID-chips.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093