Svenska livsmedelsproducenter fick se sin försäljning minska tydligt jämfört med samma period förra året. Det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q2 2025.
Bara hälften av producenterna är tillbaka på samma lönsamhetsnivå som innan kostnadskrisen. Samtidigt ökade kostnaderna för såväl rå- och insatsvaror som förpackningsmaterial och förpackningskostnader. Så faran är långt ifrån över, menar organisationens chefekonom Carl Eckerdal.
– Efter några exceptionellt tuffa år hade företagen verkligen behövt positiva signaler från konsumenterna. Men de ekonomiska hjulen snurrar inte och då håller folk igen. Förslaget om sänkt matmoms skulle kunna ge en välbehövlig skjuts till köpkraften och min bedömning är att det skulle gynna svensk livsmedelsproduktion, åtminstone tillfälligt. Men på längre sikt krävs det mer än ekonomiska tomtebloss. Våra politiker måste se till att det blir enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger han.
Men den minskade försäljningen under kvartalet vägdes mot något förbättrad lönsamhet, där hälften nådde en lönsamhet på sista försäljningen under andra kvartalet som var i paritet med den som rådde innan kostnadskrisen som startade för tre år sedan.
– Det är bra att det går i rätt riktning, men lönsamheten för livsmedelsindustrin som helhet måste upp en bra bit till för att vara långsiktigt hållbar, fortsätter han.
Samtidigt varnas det från producenthåll om att importerade emv-alternativen vinner allt mer terräng i butikshyllorna. En knapp majoritet (54 procent) av Livsmedelsföretagens medlemmar menar att de importerade emv har vuxit snabbare än de svenska alternativen de senaste åren. En bedömning är att importerat utgör hälften av det totala utbudet av emv idag.
– Som emv-producent är man lätt utbytbar och i vissa fall bidrar man till att konkurrera ut sina egna varumärken. Svenskproducerad emv är alltså något av ett tveeggat svärd för livsmedelsindustrin, men importerad emv har inga som helst fördelar för vare sig våra medlemmar eller för svensk livsmedelsproduktion, menar han.
Läs hela konjunkturbrevet här!