23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya förpacknings- och nedskräpningsavgifter pressar redan hårt ansatta producenter

De kraftigt ökande kostnaderna för förpacknings- och nedskräpningsavgifter riskerar att helt äta upp effekten av den kommande matmomssänkningen. Samtidigt som köpkraften ökar fortsätter försäljningen för svenska livsmedelsproducenter att falla, och många varnar nu för att de snabbt stigande förpackningskostnaderna kan bli den avgörande knäckfrågan för en redan hårt pressad bransch.

Köpkraften ökar men de svenska livsmedelsproducenternas försäljning fortsätter att minska, skriver Livsmedelsföretagen i sitt konjunkturbrev för Q3 2025.

Organisationen menar att regeringens kommande sänkning av matmomsen från 12 till 6 procent skapar både hopp och oro i livsmedelssektorn. En majoritet av Livsmedelsföretagens medlemmar tror dock på ökad försäljning, men det politiska trycket på tydliga prissänkningar riskerar att krocka med ökande kostnader och en alltmer komplex marknadsdynamik.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|