Årets Pantbutik större än någonsin: ”Att vinna gav oss en boost”
Då 92 procent av den totala pantvolymen slussas genom livsmedelsbutikernas pantutrymmen är butiker ett viktigt nav i Sveriges pantsystem. Med över 3 000 nominerade butiker från Karesuando i norr till Smygehamn i söder tog Returpack ifjol emot 2,7 miljarder aluminiumburkar och PET-flaskor.
– Att alla har tillgång till att panta är helt avgörande för att vårt pantsystem blivit så framgångsrikt, och fortsätter att växa för varje år. Där är butikernas insatser en grundförutsättning. Det finns ett fantastiskt engagemang runt om i hela landet, vilket Årets Pantbutik handlar om, säger Lil Berger, projektledare på Returpack som tillsammans med varumärket Pantamera står som arrangör för tävlingen.
Nomineringarna till ”Årets Pantbutik” inleddes i augusti och pågår fram till den 13 oktober. Då ska en jury utse fem vinnare i fem olika kategorier utifrån kundernas motiveringar. Den 30 oktober offentliggörs namnen på de fem vinnarna som får fördela totalt 100 000 kronor till välgörenhet.
En av vinnarna var ifjol Ica Supermarket Spara i Uddevalla som vann i kategorin ”Årets Stoltaste Pantbutik”.
– Vi blev helt tagna av alla fina kommentarer, det gav oss en riktig boost! Men så är vi också väldigt noga med att sköta vårt pantutrymme. Ett riktigt bra pantutrymme är helt klart en konkurrensfördel som drar nya kunder, säger Victoria Hansson, handlare på Ica Supermarket Spara.
Här är Victoria Hanssons 3 tips på hur man skapar ett attraktivt pantutrymme:
1. Gör det effektivt för kunden. Svenskar gillar återvinning och de kommer gärna till butiken om det går att panta smidigt.
2. Håll rent och snyggt. Vi städar grundligt minst en gång om dagen och ser över utrymmet både eftermiddag och kväll.
3. Involvera alla medarbetare och motivera att panten är en fördel för butiken. Det skapar ett engagemang.