23948sdkhjf

Nya mål – minskar plastproduktionen i förpackningarna

Livsmedelskoncernen Kraft Heinz och konsumentvaruföretaget Church & Dwight har meddelat att de satt nya mål som innebär att de ska minska användningen av jungfruliga plastförpackningar.

Organisationen As You Sow i USA arbetar med att genom aktieägarmakt påverka olika företag i mer hållbar riktning. Kraft Heinz har förbundit sig till att minska användningen av jungfruliga plastförpackningar med 20 procent till 2030 över en baslinje från 2021 och Church & Dwight har åtagit sig att minska användningen av jungfruliga plastförpackningar med 30 procent till 2025 jämfört med en 2017 års baslinje.

– Att sätta upp ett mål för att minska plastanvändningen har blivit en vanlig praxis bland ledande företag. Vi hoppas att dessa företag kombinera sina nya mål med åtaganden att ekonomiskt investera i insamling och återvinning av deras förpackningar för att säkerställa att det aldrig blir avfall, säger Kelly McBee, cirkulär ekonomisk senior koordinator på As You Sow.

Andra fem företag har gått i samma led i att minska sin platsproduktion efter As You Sows aktieägarförslag är bland annat Dr Pepper, Mondelez International, Pepsi, Target och Walmart.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093