23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

En robot att experimentera med: LBR IIWA spelar till och med bordtennis

Studenter på Stanford-universitetet programmerar KUKA:s lättviktsrobot för olika spel.

En fastsnörad boll svängs runt och träffar en tratt, en drönare ges möjlighet att landa på en robothållen platta och bordtennisbollar slås tillbaka med hög träffsäkerhet: KUKA:s lättviktsrobot LBR iiwa på Stanford-universitetet i Kalifornien. Studenter på Artificial Intelligence (AI) Laboratory har lärt lättviktsroboten att spela spel.

Robotprogrammering på hög nivå
Studenterna fick en uppgift på sin universitetskurs: Att använda robotens alla möjligheter. Bordtennisprojektet visade sig bli en stor utmaning. Projektet krävde både ett system för datorseende, objektmanipulering och snabba reaktioner i realtid. Och något som försvårade uppgiften ytterligare: LBR iiwa kan inte vrida sina "handleder" för ett tillräckligt hårt tillslag av bollen. Studenterna behövde därför programmera lättviktsroboten så att den iakttar bollens bana i luften och beräknar var den kommer att landa.

Här kan du se hur KUKA:s små robot KR AGILUS klarar sig vid bordtennisbordet.

Positionsregistrering, känslighet och allt som hör därtill
Positionsregistrering, datorseende, finmotoriska ledmomentsensorer liksom hög känslighet kom till användning även i de andra projekten. Den känsliga roboten har en landningsplattform installerad på sin hand. Den flygande drönaren följs hela tiden av plattformen och kan landa säkert på den. Även till det japanska skicklighetsspelet Kendama behövdes den sjuaxlade robotens alla förmågor. Bollen landar i tratten tack vare en väl avvägd svängrörelse hos robotarmen.

Här kan du se hur KUKA:s lättviktsrobot LBR iiwa kan arbeta som en mobil assistent.

KUKA:s lättviktsrobot registrerar objekt i rummet
Uppgifterna som studenterna ställdes inför krävde breda baskunskaper. Roboten skulle programmeras så att den hela tiden visste var i rummet den befann sig. Den skulle även kunna registrera objekt i omgivningen och på egen hand upprätta en interaktion mellan objekten och deras omgivning.

Här kan du se videoklippet med studenterna på Stanford-universitetet.

KUKA Nordic AB
A Odhners gata 15
421 30 Västra Frölunda
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5562540723

Kontaktperson

CA
Carola Andersson
Marknadsansvarig
+46 708327068 carola.andersson@kuka.com

Sänd till en kollega

0.032