23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Stark satsning på mobila plattformar

– ny modell med flera nya smarta lösningar i KUKA:s sortiment.

Med nya autonoma plattformen KMP 600 S-diffDrive fyller KUKA upp ett glapp när det gäller lastkapacitet (600 kilo) i utbudet av autonoma fordon – mellan de tidigare lanse-rade KMP 200 och KMP 1500 (200 respektive 1500 kilo).

SLAM-navigeringen skiljer sig helt från äldre typer av system för att lära robotarna att hitta. Exempelvis induktiv guidning med slingor i golvet, optiska signaler, GPS och liknan-de.
KMP 600 S-diffDrive behöver ingen infrastruktur av det slaget.
– Det en enda som krävs är ett trådlöst WIFI-nätverk. Men inte för själva navigationen, utan för att kommunicera med andra enheter och det övergripande systemet, säger Micael Amandusson.

KUKA:s nya mobila plattform behöver bara en introduktion av lokalerna genom att den körs runt med en fjärrkontroll. Men inte ens det är helt nödvändigt.
– Det går även att ladda ner en CAD-ritad layout direkt till navigationssystemet, sedan använder den sig av ett Lidar-system i fronten för att navigera.
Som tilläggsval finns en extra Lidar baktill på fordonet, vilket gör att den också kan färdas i samma hastighet baklänges. Radarsystemet har dock en begränsad avsökning inom ett spann på 15 centimeter upp från golvytan.
Ett ytterligare prestandahöjande tillval är en 3D-kamera, med kapacitet att söka av både uppåt och neråt. Den klarar en avsökning upp till fyra meter över roboten. 

Ytterligare en option när det gäller KMP 600 S-diffDrive är en höj och sänkbar plattform på lastytan som går att höja upp till 60 millimeter. Det gör plattformen är lättare att an-passa till övriga enheter i systemet, och kan själv gå in och lyfta last som placerats.
Den mjukvarumiljö som används är samma som i KUKA:s övriga KMP:er (KUKA Mobile Platform). När det gäller att interagera med andra enheter arbetar KMP 600 S-diffDrive ihop med KUKA Fleet Management.

Andra egenskaper hos KMP 600 S-diffDrive
• En meter lång, 750 millimeter bred och 350 millimeter hög.
• Lastytan är 450 millimeter i kvadrat.
• S-diffDrive-systemet gör plattformen kan rotera kring sin egen centrumpunkt.
• Dammskyddad och klarar av 10 liter strilande vatten per minut (IP54).
• Lätt åtkomliga uttag för att kunna bygga på med robotar eller annan utrusning.
• Klarar 0–45 grader Celsius.

KMP 600 S-diffDrive har en sammanhängande driftstid på åtta timmar, sedan laddar den upp sitt litiumjonbatteri – 37 Ah – på 1,5 timmar innan den kör ut och arbetar igen. Behöver den inte arbeta kontinuerligt blir driftstiden längre.
Enligt Micael Amandusson är automatiserade och mobila plattformar, för att stärka slut-kundernas produktivitet och konkurrenskraft i en globaliserad värld, en starkt växande marknad för KUKA.
– Våra kunder kan förvänta sig fler produkter i det här segmentet det kommande åren, säger han.

KUKA Nordic AB
A Odhners gata 15
421 30 Västra Frölunda
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5562540723

Kontaktperson

CA
Carola Andersson
Marknadsansvarig
+46 708327068 carola.andersson@kuka.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111