23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Tre tips för företagare som ska posta brev

Som liten eller stor företagare är det viktigt att framstå som professionell när man skickar brev runt om i landet. För att göra just detta är det extra proffsigt att anpassa dina brev så att det tydligt och snabbt går att utläsa varifrån det kommer. Med hjälp av bland annat ett fönsterkuvert kan du behålla informationen du vill förmedla på insidan av din post och samtidigt ge ett intryck av att det är skapat på ett företagsmässigt sätt.

Att posta brev som företag är en viktig del av vardagen för många, stora som små. Det är viktigt att dina brev hamnar i rätt händer då den kan innehålla viktig information som ska stanna i rätt sammanhang. Dessutom är det viktigt att framstå som proffsig och förmedla ett fullgott intryck när mottagaren öppnar just ditt brev. I stället för att använda ett helt stängt och slutet kuvert där du själv skriver texten med en slarvig handstil, kan du i stället anpassa ditt innehåll så att mottagarens namn och adress syns i det lilla fönstret som symboliserar ett fönsterkuvert. 

Här får du tre tips om hur du kan säkerställa en snygg och professionell approach när viktiga brev eller dokument ska skickas runt om i världen. 

  1. Använd fönsterkuvert 

Ett starkt tips är att posta dina brev i fönsterkuvert. Ska du exempelvis skicka utskrivna fakturor eller kvitton till dina kunder från plattformar som Visma Spcs, Fortnox eller Acconomy, kan du själv justera var den viktiga fraktinformationen ska stå på själva pappret. 

Denna funktion brukar gå att hitta på ett enkelt vis på tjänstens hemsida och förklaras på ett hjälpsamt sätt. Detta gör att adressen klart och tydligt syns genom fönstret på kuvertet och hamnar på rätt adress. Inte nog med det, det ser även extra proffsigt ut om du vill göra ett gott intryck på mottagaren. 

  1. Välj rätt kuvertstorlek 

Det finns en uppsjö kuvert att välja när du som företagare ska posta brev till dina kunder. Det finns C4-kuvert om du ska posta ett helt A4-papper som inte får vikas. Det finns C3-kuvert som rymmer större dokument som mallar, LP-skivor och större certifikat, och det finns mindre kuvert i DL-storlek (den vanligaste formen) där du kan dubbelvika ett papper i A4-storlek om det inte är viktigt att det hålls helt intakt. 

Med alla dessa alternativ kan du anpassa vart på brevet adress- och mottagarinformationen står på just ditt innehåll för att få det att synas på rätt ställe i ditt valda fönsterkuvert. Det kan du göra manuellt eller via din bokföringstjänst. 

  1. Skriv rätt adress och dubbelkolla alltid

En viktig aspekt i att vara företagare är att man når fram med det man vill, vare sig det är företagets budskap eller viktiga dokument till kunder eller samarbetspartners. Därför är det extra viktigt att du skriver rätt adress så att ditt viktiga kuvert inte försvinner på vägen. 

Vi alla vet hur frustrerande det är när brev, viktiga som mindre viktiga, försvinner med posten. Dels skapar det extra jobb då brevet behöver postas igen, och dels skapar den osäkerhet då man inte vet i vilka händer det hamnat. Skriv alltid rätt adress och dubbelkolla så att allt verkligen stämmer, från namn till postnummer.

Sänd till en kollega

0.016