23948sdkhjf

Fibern som ska ersätta engångsplasten: Hallå där, Sanna Fager!

Den 25 maj är det åter dags för förpackningsbranschen att samlas på Pack Point Nordic i Stockholm. En av talarna är Sanna Fager från PulPac.

Vad kommer du att fokusera på i samtal och panel på Pack Point Nordic?

– Det vi vill dela på Pack Point Nordic är hur vi med vår teknik kan hjälpa industrin och snabba på omställningen till fiberbaserade förpackningsalternativ. Världens behov av förpackningar kommer inte minska – och vi måste snabbt hitta hållbara lösningar för att inte förpackningar ska fortsätta eskalera klimatförändring och miljöförstöring. Vårt bidrag är en kostnadseffektiv och snabb produktionsmetod som är globalt skalbar och passar för lokal produktion. Överallt där man producerar plastförpackningar idag, kan man byta till torrformad fiber och ha en miljövänligt och ekonomiskt hållbar affär.

Vad utmärker en bra förpackning?

– Den ska vara nödvändig, det vill säga fylla ett verkligt syfte. Man ska använda rätt material till rätt förpackning. Produktspecifikationen skall vara anpassad till det som produkten faktiskt ska klara. Inte mer, inte mindre, då blir den så hållbar som möjligt.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du framför dig?

– Vi ser en utmaning i att få varumärkesägare att ifrågasätta och anpassa sina krav på förpackningar. Bara för att en förpackning tidigare har klarat att hålla sitt innehåll hur länge som helst, så betyder det inte att den behöver göra det. En annan utmaning är att få konverterare att våga satsa på ny teknik, och för plastkonverterare, även ett nytt material när de går över till fiber. I förpackningsbranschen finns stora möjligheter till samarbete i olika vertikaler, materialleverantörer, barriärleverantörer, konverterare och varumärkesägare, till konsumenter. Lyckas vi gemensamt med det så kan vi göra skillnad på riktigt genom att hitta lösningar för en riktigt bra fiberbaserad förpackning.

Vilka förändringar/förbättringar skulle du helst vilja se?

– Att branschen tar ett stort ansvar för att förbättra sig själv. Jag hoppas på samarbeten och att varumärkesägare i allt högre grad börjar ifrågasätta sina förpackningslösningar och vågar ta chansen att bli en ”hjälte” i plastkampen. Jag ser redan stor attitydförändring, men det är bråttom att få till en förändring och det kan bli ännu bättre.

Beskriv dina förväntningar på konferensen.

– Jag hoppas, och tror att det kommer bli konstruktiva, korsfunktionella diskussioner kring lösningar på den utmaning branschen har – och förstås en vilja till samarbete, både för den egna affärens, för branschens och för planetens skull.

Tack Sanna Fager!

En länk till Pack Point Nordic och anmälan hittar du här.

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079