23948sdkhjf

Sugen på ekologisk mat?

Då ska du genast bege dig till Nürnberg. Imorgon startar där nämligen världens största mässa för ekologisk mat och dryck.

Mässan heter Biofach och är en mötesplats med över 3 000 utställare och 50 000 besökare som alla verkar på marknaden för ekologiska livsmedelsprodukter. Marknaden för ekologiska livsmedel växer och uppgick globalt till 120 miljarder Euro 2020, enligt statistik från forskningsinstitutet FiBL.

Svenska företag ställer ut i en gemensam nationell monter där ett dussintal svenska företag visar upp sina ekologiska produkter. I den svenska montern på Biofach finns företagen: Oh Mungood, Camelina of Sweden, Nordic Chocolate, Nordic Kings Supplements, Bager's, Mossagården, Tekompaniet, The Honey of Sweden, Almnäs Bruk, Lounge, The Nordic Soda Company, Svenska Lantchips, Van Ufford, Skånsk Chili och Roots of Malmö.

– Vi ser en stor potential för svenska ekologiska livsmedel på många internationella marknader. Inte minst i flera av våra grannländer är intresset för ekologiskt stort. Därför är det väldigt roligt att så många fina företag är på plats och visar upp allt från ekologiska vegoprodukter till ost, chips, dryck och honung, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

Organic Sweden finns även på plats i den svenska montern med Eko-Portalen.se – en digital plattform som representerar över 600 svenska ekologiska livsmedel. Portalen kopplar ihop svenska producenter med internationella inköpare.

Under Biofach kommer Organic Sweden även att bevaka nya marknads- och konsumenttrender samt träffa internationella samarbetspartners. Alla som vill ha mer information om den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden kan vända sig till Organic Sweden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109