23948sdkhjf

PACK@lunch om fastsittande korkar

SIS redde ut begreppen om den nya standarden för fastsittande korkar. Nytt lagkrav från EU redan på väg att införas på marknaden.

SIS, Svenska Institutet för Standarder, höll i december ett PACK@lunch där man informerade om den nya standarden för kvarsittande korkar på dryckesflaskor av plast och kartong. Standarden har tagits fram som ett resultat av ett nytt lagkrav som börjar gälla inom EU från och med juli 2024.

På lunchseminariet som även sändes live som webinarium deltog talare från Coca-Cola, Spendrups Bryggeri och Returpack. Även Naturvårdsverket skulle ha varit med men hade fått förhinder. Bledar Beqiri som är projektledare vid sektionen för Miljö & Energi på SIS och ansvarig för standarder inom förpackningar introducerade ämnet genom att berätta om lagkravet.

Han betonade att standarden är ett hjälpmedel för att uppfylla lagkravet och talar om vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att lagkravet för kvarsittande korkar ska anses vara uppfyllt. Alla som tillverkar korkar och förpackningar med korkar bör därför känna till standarden. Från svensk sida har bland annat Tetra Pak varit pådrivande i standardiseringsarbetet, berättade han.

Först ut att dela med sig av sina erfarenheter av kvarsittande korkar var Spendrups Bryggeri. Magnus Willén är ansvarig för förpackningsutveckling på företaget.

– Våra leverantörer har jobbat i flera år med att utveckla kvarsittande korkar och vi befinner oss just nu i en upphandlingsfas. Vi använder plastflaskor för våra varumärken inom läsk och vatten, som till exempel Loka, Trocadero och Schweppes. I sammanhanget är vi ingen stor användare. Vi gör väl av med några hundra miljoner plastkorkar om året.

Spendrups Bryggeri räknar med att vara färdiga med omställningen under hösten nästa år för att börja rulla ut flaskorna med de nya korkarna framåt jul.

– Den tolkning vi gör i Sverige är att flaskan ska ha den nya korken efter 1 juli 2024 oavsett när den sätts på marknaden och därför måste vi producenter ställa om tidigare. Produktionshastigheten ska inte påverkas i fyllningslinjen. Vi kör 35 000-40 000 flaskor i timmen och det är viktigt att vi kan hålla samma servicegrad ut mot marknaden. Skruvkorkarna som vi kommersialiserar ska kännas intuitiva, konsumenten ska enkelt förstå hur man öppnar och har gjort rätt, säger Magnus Willén.

För Spendups Bryggeri är omställningen en relativt stor investering. Fyra fyllningslinjer ska byggas om och utöver verktyg påverkas också kontrollutrustningen som verifierar att korken sitter rätt och är en del av produktsäkerhetskraven. Kostnaden tros i slutändan landa på över 10 miljoner kronor.

Näste talare var Lisa Wahlström, Kommunikations- och Hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners Sverige. Coca-Cola har redan ställt om alla sina produktionslinjer i Jordbro.

– Vi har redan rullat ut kvarsittande korkar på vår varumärken Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bon Aqua. På övriga varumärken kommer det. Hittills har det bara varit positiva reaktioner från konsumenterna. Det är otroligt viktigt att alla blir informerade, inte bara konsumenterna. Att våra kunders personal i butikerna, som är de som först får frågor från konsumenterna, har kunskap om förändringen. Sedan lanseringen har vi kampanjat mot konsumenterna i flera olika kanaler. Vi använder också korken som budskapsbärare för att det är något nytt, berättar Lisa Wahlström.

Hon visar på en Coca-Cola flaska hur korken ska öppnas. Efter att skruvat av korken fälls den åt sidan och med ett litet snäpp blir den fast i en vinkelrät position mot flaskhalsen.

– Vi har gjort omfattande konsumenttester för att korken ska kännas bra för konsumenterna. I den här utvecklingsprocessen har vi även lyckats göra flaskan ett gram lättare. Flaskhalsen är något lite kortare. Ett gram kan låta lite men med våra volymer blir det stora tal och vi har ju som uttalat mål att minska användningen av plast.

Coca-Cola har för närvarande tre olika designer på fastsittande korkar enligt den nya standarden. Om alla kommer att finnas kvar får framtiden utvisa. Man följer utvecklingen. För Coca-Cola har forskning och utveckling liksom omställningen av produktionslinjerna också medfört stora kostnader, säger Lisa utan att nämna några siffror.

Sist att frågas ut av moderator Per-Stefan Gersbro var Returpacks Sara Bergendorff, Material – och produktkvalitetschef. På Returpack var man initialt lite oroliga för att det nya lagkravet skulle störa återvinningsprocessen av PET-flaskor, men genom ett nära samarbete med varumärkesägare har dessa farhågor kommit på skam. Även texter i befintliga pantautomater har visat att korken inte i någon nämnvärd utsträckning bör störa avläsning av flaskorna.– Vi vill att man skruvar på korken på flaskan när man pantar den, annars finns det en liten risk att den skjuts tillbaka ut och då får man helt enkelt göra ett nytt försök. Men det vi har sett är att den möjligtvis snurrar ett extra varv innan streckkoden är läst och sedan går igenom.

Returpack kör därför nu en kampanj för att korken ska skruvas fast på flaskan. Det budskap man vill skicka med till tillverkare är att man inte vil ha korkar som hänger långt ner på flaskan, utan att man gör fästanordningen så kort som möjligt. Man vill också att fästanordningen är av samma plast som korken, HDPE, så att det inte tillförs någon ny polymertyp för fästanordningen.

– Och att den inte smälts samman med flaskkroppen, utan lätt går att skilja från PET-flaskan när den ska kvarnas i återvinningsprocessen. Involvera oss så tidigt som möjligt i processen så vi får möjlighet att testa och tycka till, säger Sara Bergendorff.

– Redan idag, utan fastsittande korkar, är det en hög andel av flaskorna i pantsystemet, 9 av 10, som återlämnas med korkarna fastskruvade och därför kan återvinnas. Plasten används till kabeltrummor, återvinningskärl, lastpallar med mera. Men vi ha också ett pågående försök tillsammans med Reelab för att återvinna korkarna till nya korkar igen.

Därefter vidtog paneldebatten med alla talare. Är du nyfiken på vad som sades där och vilka frågor som kom upp för att besvaras. Då har du möjlighet att se hela webbsända PACK@lunch på Vimeo. Klicka Här!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093