23948sdkhjf

Först i Sverige i barnmatshyllan

Alex&Phil lanserar barnmat i Tetra Recart och blir därmed först i Sverige inom denna kategori att använda sig av Tetra Recart som förpackning. Tetra Recart nådde ett genombrott på marknaden för barnmat under 2020 då Muru Baby Food blev det första företaget i världen att erbjuda barnmat i Tetra Recart.

Det svenska barnmatsföretaget Alex&Phil lanserar sex nya måltider för barn i Tetra Recart som nu finns ute i dagligvaruhandeln. Tetra Recart lanseras som en klimatsmart kartongförpackning som till mer än 2/3 består av förnybart växtbaserat material, och är en innovation som namnet antyder, från Tetra Pak.

Tetra Recart är med sin rektangulära form effektiv att stapla och förvara och tar i jämförelse med den förpackning den vill ersätta – glasburkar – 30 procent mindre plats med motsvarande innehållsvolym. Med stora tryckytor ges också möjlighet till stor synlighet för produkten i butikshyllan. Förpackningen har dessutom en lägre vikt, är också effektiva ur transportsynpunkt, kräver färre lastbilar på vägarna och kan återvinnas med andra kartongförpackningar.

Liksom glasburkar erbjuder Tetra Recart marknaden en lösning för mat med lång hållbarhet och kan förvaras i rumstemperatur.

– Tetra Recart är en klimatsmart kartongförpackningsom erbjuder marknaden en ny lösning för mat med lång hållbarhet. Förpackningslösningen skapar nya affärsmöjligheter med iögonfallande design som vi tror kommer tilltala den medvetna föräldern som värnar om klimatet, säger Berit Hoffmann, Marketing Director på Tetra Pak North Europe.

Alex&Phil startades 2015 av Jenny Wessblad Hårdh, med ambitionen att revolutionera segmentet barnmat. Varumärket erbjuder ekologisk, naturligt näringsrik barnmat som håller hög kvalitet och värnar om miljön. För Alex&Phil är det lika viktigt att förpackningen lever upp till deras vision, som att innehållet gör det. Inför lanseringen av måltidslösningar för barn från åtta månader föll valet på Tetra Recart.

– All vår mat tillagas med naturlig näring och hållbarhet i åtanke. Dessutom är råvarorna ekologiska, KRAV-märkta och glutenfria och vi använder inga tillsatser. Det är också en självklarhet för oss att tänka hållbarhet även när det kommer till hur vi förpackar våra produkter. Branschen har ett gemensamt ansvar i klimatfrågan och vi vill att Alex&Phil visar vägen. Tetra Recart som förpackningslösning hjälper oss att göra det, säger Jenny Wessblad Hårdh, VD och grundare av Alex&Phil.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.094