23948sdkhjf

CVC säljer AR Packaging till Graphic Packaging

Graphic Packaging Holding Company, ett av USA:s största företag inom fiberbaserade förpackningar har slutit avtal med CVC Capital Partners Fund VI att förvärva samtliga aktier i AR Packaging Group AB, Europas näst största tillverkare av fiberbaserade konsumentförpackningar. Köpesumman uppgår till cirka 1,45 miljarder dollar.

Förvärvet ökar Graphic Packagings årliga försäljning med 1,1 miljarder dollar och 160 miljoner dollar i årlig justerad EBITDA. Dessutom förväntas kombinationen leda till totala synergier på 40 miljoner dollar under 36 månader efter avslutat förvärv.

Michael Doss, VD och koncernchef för Graphic Packaging säger: 
— AR Packaging är ledande på den attraktiva och växande marknaden för hållbara förpackningar i Europa. Att förvärva AR Packaging kommer att leda till betydande värdeskapningsmöjligheter för våra kunder, våra anställda och våra aktieägare när vi sammanför två ledande leverantörer av fiberbaserade konsumentförpackningslösningar med lång historia av innovation och kreativ förpackningsdesign. AR Packagings 25 konverteringsanläggningar i Östeuropa och Västeuropa ger betydande fördelar och kostnadseffektivitet som stärker vår kombinerade närvaro och förmåga att betjäna kunder i hela Europa och globalt. Vi är glada att välkomna AR Packaging-teamet i samarbetet för att ytterligare främja vårt engagemang för hållbara förpackningslösningar för globala konsumenter till stöd för övergången till en mer cirkulär ekonomi. 

Stephen Scherger, Graphic Packaging EVP och CFO tillade:
— Förvärvet av AR Packaging utökar våra möjligheter att betjäna och växa på marknader runt om i världen med våra hållbara förpackningslösningar. Kombinationen, tillsammans med vårt tidigare tillkännagivna förvärv av Americraft Carton, stöder våra tillväxtmål och positionerar Graphic Packaging för att konsekvent leverera organisk försäljningstillväxt i den övre delen av vårt 100 till 200 basispoängmål som beskrivs i Vision 2025. Det är framför allt den sparsamma driftmodellen hos båda organisationerna, tillsammans med våra kompletterande marknadssegment som ger övertygande ekonomiska fördelar. 

AR Packaging VD och koncernchef, Harald Schulz, säger;
— Jag är stolt över de framsteg vi har gjort med att upprätta en tydlig strategi och bygga AR Packaging till en respekterad leverantör av förpackningslösningar. Jag vill tacka CVC för deras stöd i dessa ansträngningar under de senaste fem åren. Graphic Packagings gemensamma inställning till kundservice och djupt fokus på att tillhandahålla innovativa, hållbara lösningar stämmer nära med hur vi driver vår egen verksamhet, vilket gör dem till en idealisk partner. Möjligheten att utnyttja fördelaktig värdekedjeintegration, från kartongtillverkning till kartongkonvertering, ger ökade möjligheter att erbjuda hållbart optimerade lösningar till våra kunder. Vårt team ser fram emot att bli en del av Graphic Packaging-teamet för att bli den främsta globala leverantören av hållbara fiberbaserade förpackningslösningar. 

Lave Beck-Friis, VD på CVC, kommenterar: 
— Vi är mycket stolta över de framsteg AR Packaging har gjort under vårt partnerskap. Det har varit ett nöje att arbeta med Harald och hans utmärkta team för att utveckla och rulla ut många nya produkter, samt investera för att stödja en aktiv M & A-agenda för att påskynda tillväxten av verksamheten till en verkligt global aktör. Vi är glada att överlämna AR Packaging i en så stark position och att ha hittat en ny ägare som delar ledningens vision för den framtida inriktningen av verksamheten. 

Transaktionen, som har godkänts enhälligt av styrelserna för Graphic Packaging och AR Packaging, förväntas avslutas om fyra till sex månader, förutsatt att godkännanden och andra vanliga stängningsvillkor godkänns av myndigheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.469